یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

دومین کمیسیون تخصصی همایش سبک زندگی اهل‌بیت(ع)

به گزارش خبرگزاري اهل‌بيت(ع) ـ ابنا ـ دومین کمیسیون تخصصی همایش عملی و پژوهشی سبک زندگی اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر روز ـ پنجشنبه نهم بهمن ماه ـ با مدیریت حجت‌الاسلام دکتر «حمید رضا مطهری» مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، در محل سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

 

در این کمسیون مقالات سیره پویا (چالش های فراروی عمل به سیره و راه برون رفت از آن)، سیره امامان شیعه در مواجهه با ولادت فرزندان و تبیین سبک زندگی مومنانه بر اساس خطبه 193 نهج البلاغه ارائه، نقد و بررسی شد.

 

حجت الاسلام «حامد حسینیان» نویسنده مقاله سیره پویا (چالش های فراروی عمل به سیره و راه برون رفت از آن) اظهار داشت:سبک زندگی پیامبر(ص) غایت دلخواسته و بایسته ماست و باید در مورد سیره نبوی تأمل هایی شود.

 

 وی با بیان اینکه آیا شرایط ما با شرایط ائمه(ع) مطابقت می کند تا سیره ما مثل سیره آنها باشد، در بیان مصداقی از تاریخ اسلام اظهار داشت: درسیره حضرت فاطمه زهرا(س) آمده است که ایشان لباس تازه عروسی خود را به سائلی بخشید ولی پیامبر لباس کهنه خود را می بخشیدند و سیره حضرت زهرا(س) مخالف قرآن است که  « وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا» شاید بخشش حضرت زهرا(س) شرایط ویژه ای داشته است و یا شاید آن حضرت عمداً لباس گرانبها دادند تا سائل به وسیله آن لباس ارزان تری برای خود بخرد.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه تنگناهای فقهی در بررسی سبک زندگی وجود دارد، در ادامه گفت: دقت های فقهی در این بحث هم لازم است شاید روحیه تسامح در ادله سنن ما را به تسامح می کشاند اما می خواهیم ما کاری را به ائمه(ع) منسوب کنیم و در صورت اشتباه، کذب می شود.

 

وی اظهار داشت: احادیث فقهی مثل نماز پرتکرار است اما الگوهای رفتاری خاص کم تکرار شده است. قول پیامبر و ائمه(ع) در مقام بیان است اما فعل از این جهت صامت است و گویا نیست.

 

حسینیان با بیان اینکه مقتضيات زمان و عوض شدن موضوع در سبک زندگی دخیل است گفت: اینگونه نبود که پیامبر(ص) فرق بازکردن  را برای همه زمان ها می خواستند یا در قدیم سنت بوده که دست خود را در آفتابه و لگن می شستند، آیا ما هم باید این کار را بکنیم، و بعضی سیره ها به شرایط جغرافیایی و فرهنگی خاص بر می گردد.

 

وی عنوان کرد: تزاحمات در عصر جدید را در بحث سبک زندگی باید رعایت کرد. برای نمونه امروزه نگهداری خروس در آپارتمان آیا زیبنده است؟

 

این محقق علوم دینی با بیان اینکه در سبک زندگی اختلاف ما و اهل بیت(ع) در علم، ظرفیت و جایگاه باید لحاظ شود، گفت: معناي اقتدا و تأسي به رفتار اهل بیت اين است که اگر ما هم در آن شرايط و موقعيت‌هاي دخيل در مسئله قرار گرفتيم، رفتاري شبيه آنان داشته باشيم. گاه از قرائنی می‌توان فهمید که عمل به سیره‌ای اطلاق دارد: تکرار يک عمل از يک معصوم و بالاتر از آن تکرار آن از ناحيه معصومين؛ مواظبت از انجام عملي به شيوه‌اي خاص و اکراه و مخالفت همه معصومين از شيوه و يا رفتاري خاص.

 

در ادامه «خانم رحیمی» نویسنده مقاله سیره امامان شیعه در مواجهه با ولادت فرزندان اظهار داشت: مسئله آرامش روانی مادر و کاهش استرس وی در هنگام ولادت بسیار محدود مورد توجه قرار گرفته و اکثراً در مورد مسائل جسمی بحث می کنند در حالی که ائمه(ع) در مسئله راهکارهایی ارائه کرده اند.

 

وی تحکیم روابط عاطفی زوجین و بنیان خانواده، فراهم شدن آرامش خاطر مادران  و سلامت روانی و آرامش نوزاد، اشتیاق آنان به فرزند‌آوری را مهم‌ترین ثمرات این بحث معرفی کرد.

 

این پژوهشگر علوم دینی گفت: حضور یافتن در مجاورت مکان ولادت فرزند و معطوف داشتن تمام توجه به این اتفاق، مطالبه فرزند بلافاصله بعد از تولد، هم صحبتی  با همسر بلافاصله پس از فراعت از امر ولادت فرزند و استماع اخبار شگفتی های ولادت، انتقال علوم امامت در بدو ولادت، تکریم قابله، مشخص کردن همراهان مادر در هنگام وضع حمل و خودداری از دادن اخبار ناگوار به مادر به خاطر ملاحظه روحی مادر را از اقدامات ائمه(ع) در هنگام ولاد فرزند معرفی کرد.

 

وی عنوان کرد: شناخت نيازهاي عاطفي و حالات رواني مادر هنگام وضع حمل و تأثیر آن در سلامت جسمی و روحی مادر و فرزند با بهره گیری از سیره و توصیه های راهبردی ائمه معصومین از ظرفیت های پژوهشی این مبحث است.

 

«رضا لک زایی» نویسنده مقاله تبیین سبک زندگی مومنانه بر اساس خطبه 193 نهج البلاغه اظهار داشت: خطبه همام در نسخه های مختلف نهج البلاغه مختلف است. مرحوم سید رضی این خطبه را تقطیع کرده است، بخشی را در خطبه 220  و بخشی از خطبه را در نهج البلاغه ذکر نکرده است.

 

وی با بیان اینکه پیش فرض این است که نگاه اسلام به انسان از دو زاویه؛ نگاه به فرد انسان و نگاه به انسان به صورت کلی است، افزود: زندگی حرکتی است که از یک نقطه دور می شویم و به یک نقطه نزدیک می شویم در زندگی اهل بیت(ع) از ظلمات دور شده و به نور نزدیک می شویم. در زندگی اهل بیت(ع) قیام، لله است، نه للنفس این زندگی بر صراط مستقیم است نه مغضوبین و ضالین. و سبک، مبدا و مقصد را به ما مشخص می کند و به او مي‌گويد از چه و به سوي که مي‌گريزد.

 

این محقق دینی در مورد شاخص های رفتاری زندگی در خطبه همام اظهار داشت: به هيچ عنوان به ديگران بدي و با آنها بدرفتاري نمي‌کنند؛ اگر کسي به آنان ستم کند، او را مي‌بخشند؛ به کساني که آنان را محروم کرده اند، عطا مي‌کنند؛ با کسانی که با آنان قطع رابطه کرده اند، مقابله به مثل نمی کنند؛ اهل تلاوت قرآن و تفکر در آیات آن هستند و قرآن را دواي درد خود مي‌دانند.

 

وی ادامه داد: در حوزه رفتاری شر مومن، پشت سرش است و خیر روبروی اوست یعنی در این سبک زندگی، کسی به کسی ضرر نمی زند، چشم خود را از حرام می پوشاند. و حلال و حرام را رعایت می کند.

 

لک زایی در پایان گفت: باید از سیئات به حسنات و از حسن به احسن هجرت کنیم تا به قرب الهی نزدیک شویم.

 

………………..

/پایان پیام/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21517

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =

آخرین مطالب