شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

نشست 34 هم اندیشی مدیران گروههای تاریخ مراکز حوزوی قم برگزار شد

 سی و چهارمین نشست هم اندیشی مدیران گروه های تاریخ مراکز حوزوی قم، دوشنبه 94/04/15 در مرکز راهبری فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  و به میزبانی میز تخصصی تمدن اسلامی برگزار شد. در ابتدای این نشست پس از قرائت قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و تسلیت شهادت غم انگیز مولی الموحدین امام علی(ع) به ایراد سخن پرداختند. ایشان ضمن گزارشی از برگزاری جلسات، از مدیران گروه های تاریخ برای مشارکت در برگزاری برنامه های انجمن دعوت به عمل آوردند.

 

 

سپس حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری رئیس میز تخصصی تمدن اسلامی به ارائه مطالب مرتبط با میز تمدن اسلامی پرداختند. رئیس میز تخصصی تمدن اسلامی ضمن تشکر از حضور مدیران گروه های تاریخ، شهادت اولین پیشوای شیعیان را تسلیت و تعزیت گفته و به معرفی قطب‌های راهبری فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداختند و در خصوص اهداف، چشم انداز و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت میز تخصصی تمدن اسلامی گزارشی ارائه نمودند و از مدیران و اساتید تاریخ برای مشارکت در رسیدن به اهداف درخواست همکاری کردند.

دکتر محسن الویری در تعریف قطب‌های راهبری فکری و فرهنگی افزودند: با استناد به مصوبات هیأت امنای دفتر تبلیغات مبنی بر اتخاذ رویکرد مسأله محوری در فعالیت های دفتر، قطب‌های راهبری فکری و فرهنگی تشکیل شد. این قطب ها برای حل مؤثر مسائل راهبردی عرصه فکر و فرهنگ مأموریت دارند که با فعال سازی و راهبری واحدهای اندیشه ای و عملیاتی و اتخاذ سازوکارهای خلاقانه و با استفاده از ظرفیت های بیرونی و درونی دفتر و هم افزایی ممکن با سایر نهادها ایفای نقش نمایند.
مأموریت قطب ها در چهار محور تعریف شده است: 1. بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی؛ 2. تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرقه های انحرافی؛ 3. اخلاق، خانواده و سبک زندگی؛ 4. نظام سیاسی اجتماعی اسلام و ایران.

 

ایشان به مأموریت میز تخصصی تمدن اسلامی اشاره کرده و افزودند: شورای میز تخصصی تمدن اسلامی یکی از سه میز تخصصی قطب نظام اجتماعی و سیاسی اسلام و ایران، دارای 13 عضو متشکل از نه نفر عضو حقوقی به نمایندگی از مراکز مرتبط در دفتر تبلیغات اسلامی و چهار نفر عضو حقیقی می باشد. تاکنون 9 جلسه با محوریت موضوعات ذیل در قالب 174 نفر ساعت جلسه، برگزار شده است: تدوین رویکرد حاکم بر فعالیت های میز؛ تنظیم ماتریس نظام مسائل تمدن اندیشی معطوف به تمدن نوین اسلامی و راهبری های متناسب با آن؛ بررسی طرح های پژوهشی مرتبط با مطالعات تمدن پیشنهادی از سوی مراکز مرتبط در دفتر تبلیغات؛ بررسی نحوه همکاری مجموعه های دفتر با همایش ها و نشست های علمی؛ پیشنهاد و پیگری طرح ظرفیت شناسی مطالعات تمدنی در مجموعه های دفتر و سایر مراکز پژوهشی و آموزشی ملی از مأموریت های این میز است؛ تاکنون شش طرح پژوهشی از مجموعه های دفتر تبلیغات برای میز ارسال شده که دو طرح تصویب، دو طرح نیازمند تکمیل فرایند اداری و بازبینی و دو طرح نیز به میزهای مرتبط ارجاع داده شده است.

 

رئیس میز تخصصی تمدن اسلامی در توضیح ماتریس نظام مسائل میز تخصصی تمدن اسلامی گفتند: مجموعه مسائلی طی جلسات متعدد شورای میز تخصصی تمدن اسلامی با نقطة کانونی "تمدن اندیشی معطوف به تمدن نوین اسلامی" در شش قلمرو و چهار حیطة به منظور تدوین یک برنامه پنج ساله شناسایی شد که عبارتند از:  الف) نقطة کانونی نظام مسائل: مراد از تمدن اندیشی این است که خروجی این برنامه بعد از پنج سال این باشد که تمدن (با تأکید بر تحقق تمدن نوین اسلامی) به یک مسأله نخبگانی در حوزه های علمیه و در صورت امکان در جامعه تبدیل شود، یعنی در مرحلة کنونی مراحل و ساز و کار تحقق تمدن نوین اسلامی در دستور کار میز تخصصی قرار ندارد؛ ب) پشتوانة علمی نظام مسائل شناسایی شده با مطالعات قبلی اعضای شورا و بحث های جمعی؛ ج) قلمرو مسائل شامل: 1. کلیات، مفاهیم، چیستی، نظریه ها، رویکردها، جریان ها، مأخذشناسی، صاحبنظران؛ 2.آموزه های تمدنی اسلام با تأکید بر مکتب اهل بیت(ع)؛ 3. تاریخ تمدن گذشته اسلامی؛ 4. تمدن نوین اسلامی؛ 5. تمدن اسلامی، دیگر تمدن ها و تمدن غرب؛ 6. تمدن اسلامی و دیگر تمدن ها، دیگر تمدن های معاصر و آینده؛ 7. مسائل معطوف به دو یا چند قلمرو از قلمروهای پیش گفته. د) حیطه های مسائل از قبیل آموزشی، پژوهشی، فرهنگ سازی و ساختاری.

 

پس از سخنان دکتر الویری، مدیران گروه‌های حاضر در جلسه به نقطه نظرات مختلف در خصوص مسائل مطروحه پرداختند.
 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21823

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

آخرین مطالب