یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Saturday, 13 April , 2024

نشست علمی «محکمات و متشابهات مهدویت»

 

نشست «محکمات و متشابهات مهدویت» با حضور استاد مصطفی صادقی روز سه شنبه 4 تیر ماه ساعت 17 تا 19 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

گروه سیره معصومین (ع) پژوهشکده تاریخ اسلام در سلسله نشستهای بازخوانی سیره چهارده معصوم (ع) همزمان با نیمه شعبان، نشستی با عنوان «محکمات و متشابهات مهدویت» برگزار میکند.

 

مهدویت نیز همانند بسیاری مباحث دیگر شامل محکمات و متشابهات میشود، در این بحث نیز به مانند بسیاری مباحث دیگر، خرافات و برخی عقاید اشتباه وارد شده است.

 

بخشی از مباحثی که در روایات در باب مهدویت مطرح شده از جمله مسلمات به شمار میآید. بحثهایی از قبیل ولادت، امامت، غیبت، گسترش فساد، گناه، انحراف و تحریف در غیبت امام زمان (ع) ، ظهور امام زمان (ع)، تشکیل حکومت جهانی و حاکم شدن عدالت در کل جهان و … اینها از مسلمات مباحث مربوط به امام زمان (ع) است و برای هر کدام از اینها میتوانیم مدرک نشان بدهیم و روایت ذکر کنیم. اما بسیاری مباحث دیگر نیز از جمله متشابهات مبحث مهدویت است

 

 برخی از متشابهات در منابع موجود است و در مباحث هم آورده می­شود، اما اگر بناست امام زمان (ع) را معرفی کنیم و از امام زمان (ع) بگوییم، باید از مسلمات و محکمات اطمینان­بخش استفاده کنیم و محکمات و مسلمات را هم به گونه­ای بیان کنیم که از بیان و تبیین ما سوء برداشت نشود. بسیاری از برداشت­های غلطی که از مسائل مربوط به امام زمان (ع) شده یا معلول این است که ما برخی از روایات را که نباید مطرح شود مطرح کرده­ایم و یا به این دلیل است که ما برخی از روایات را که مطرح کردن آنها خالی از اشکال است به خوبی بیان نکرده ایم.

 

نشست «محکمات و متشابهات مهدویت» با حضور استاد مصطفی صادقی روز سه شنبه 4 تیر ماه ساعت 17 تا 19 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

 

پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، پلاک 9 واقع است.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18277

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 15 =

آخرین مطالب