جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

گزارش اولین پیش نشست نظریه های ورود تشیع به افغانستان

در تاریخ 93/2/8 اولین پیش نشست نظریه های ورود تشیع به افغانستان با حضور  آقایان علی اصغر رجا، سید ظاهر حسینی،  محمد علی زاهدی، عبدالقادر کمالی، سید سرور هاشمی، جواد جعفری، سید مرتضی حسینی، سید محمدرضا عالمی، علی فهیمی و سید جمال موسوی از دانش پژوهان دوره ی دکتری گروه تاریخ مجتمع در دفتر انجمن دانش پژوهان تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار گردید.

 

ابتدا سید جمال موسوی ـ مجری جلسه ـ ضمن خوشامدگویی و سپاسگزاری از حضور حاضرین درجلسه به بیان چرایی برپایی چنین نشست ها و اهداف آن پرداخت. در ادامه آقای علی اصغر رجا به عنوان طراح بحث به تبیین نظریه ها و دیدگاه های موجود در این زمینه پرداخته و 4 دیدگاه موجود را در این ارتباط مطرح کرد، که این دیدگاهها عبارتند از:

1.    نظریه ورود تشیع در عهد خلافت امام علی (ع)

2.    نظریه ورود تشیع درعهد ایلخانان مغول

3.    نظریه ورود تشیع در دوره صفویه

4.    نظریه ورود تشیع از طریق تاجیکان منطقه

وی این نظریات را در دو گروه دیدگاههای صاحب نظران مسلمان و مستشرقان دسته بندی کرد و ضمن تبیین نظریات فوق به اجمال مستندات و دلایل هر یک از موارد فوق را بیان نمود.

در ادامه ی جلسه هر یک از حاضران نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند و جناب آقای رجاء به طور اختصار به انتقادات و پرسش های مطرح شده پاسخ دادند. در پایان جلسه تصمیم گرفته شد در راستای غنای بیشتر و ارتقای کیفی بحث، گروهی از دوستان هرکدام بخشی از موضوع مورد نظر را به نحو تخصصی بررسی کنند. در این ارتباط سه نفر از دوستان حاضر در جلسه، آقای علی اصغر رجاء، محمدعلی زاهدی و سید مرتضی حسینی هر یک به ترتیب مسئولیت طرح و تبیین نظریه ورود تشیع درعهد خلافت امام علی (ع)، نظریه ورود تشیع در عهد ایلخانان، و نظریه ورود تشیع در دوره صفویه را به عهده گرفتند.

 

/پایان

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + دوازده =

آخرین مطالب