جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

گفتمان‌های صلح، جهاد و جنگ: بازخوانی صلح امام حسن(ع)

گروه سیره معصومین (ع) پژوهشکده تاریخ اسلام در ادامه سلسله نشست‌های بازخوانی سیره چهارده معصوم علیهم‌السلام همزمان با سالروز شهادت حسن ابن علی (ع) نشستی با عنوان «گفتمان‌های صلح، جهاد و جنگ: بازخوانی صلح امام حسن (ع)» با حضور دکتر محسن الویری برگزار خواهد کرد.

پس از کشته شده علی بن ابیطالب (ع) به دست ابن ملجم مرادی، امام حسن (ع) در کوفه به عنوان خلیفه اعلام شد، ولی معاویه، فرماندار شام، لشکری را برای جنگ به کوفه فرستاد. پیشوای دوم، با معاویه صلح کرد و خلافت را به وی واگذار نمود. در بیان علت صلح امام حسن (ع) مسائل گوناگونی مطرح شده است، از صلح‌دوستی و بیزاری از سیاست و جلوگیری از تفرقه تا نداشتن یاران همراه، اما آنگونه که در منابع آمده است، امام حسن (ع) در پاسخ به معترضین صلح، علت واگذاری حکومت و زمامدارى به معاویه را نداشتن اعوان و یارانى براى جنگ گفته است و این پرسش که چرا امام حسن (ع) صلح کرد و امام حسین (ع) قیام، هنوز محل پرسش و مناقشه است.

این نشست با هدف بازخوانی صلح امام حسن و بررسی گفتمان‌های صلح، جهاد و جنگ روز شنبه هفتم دی ماه 92 از ساعت 16:30 تا 18:30 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. پژوهشکده تاریخ اسلام در خیابان توانیر، خیابان برادران، کوچه شهروز، پلاک 9 واقع است.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 17 =

آخرین مطالب