یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

انتشار شماره چهارم نامه ایران و اسلام

 

شماره چهار نامۀ ایران و اسلام (فصلنامه علمی –تحقیقاتی ایران شناسی و اسلام شناسی) به صاحب امتیازی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی منتشر شد.

 

بررسی وضعیت مطالعات اسلامی در دانشگاه های کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، بلژیک، سوئیس و هلند نشان داد که شماری از ثروتمندان مسلمان بویژه اعراب و پاکستانی و مالزیای به میدان تقویت و حمایت از مراکز اسلام شناسی آکادمیک برآمده و با حمایت های مالی خود به حفظ برخی از این مراکز و گسترش و تقویت فعالیت های علمی و آموزشی برخی از این مراکز و گسترش و تقویت فعالیت علمی و آموزشی برخی دیگر نائل آمده اند. صدرالدین آقاخان، آقاخان رهبر فرقۀ اسماعیلیه نخستین کسی است که به تأسیس مؤسسۀ مطالعات اسلامی در انگلستان و شعبات آن در چند کشور دیگر اقدام نموده و به شماری از دپارتمان های اسلام شناسی در دانشگاه های غربی کمک مالی کرده است.

 

آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از نامه ایران و اسلام (فصلنامه علمی –تحقیقاتی ایران شناسی و اسلام شناسی) است که به صاحب امتیازی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود.

 

 

مکتب ایران شناسی روسیه و ویژگی های آن، نسخه های خطی فارسی، قلمرو موضوعات مطالعات ایرانی در روسیه در گفت و گو با دکتر محسن حیدرنیا رئیس بنیاد بین المللی ایران شناسی مسکو، عنوان بخش گفت و گوی این شماره از نامۀ ایران و اسلام است.

 

 

«سهم مردم شناسان خارجی در ایران شناسی» نوشته دکتر علی بلوک باشی، «ایران شناسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی» اثر پرفسور برت فراگنر، «رویکرد انگلیسیان به میراث ادبی ایران در قرون هجدهم و نوزدهم» نوشته دکتر احمد تمیم داری، «مدال های فارسی درباره دهلی» نوشته دکتر محسن جعفری مذهب، «فلیکس تائور، ایران شناس چک» اثر غلامرضا امیرخانی، «شکوه زبان فارسی در سروده های سرایشگران افغانی و تاجیک» از شمس الحق آریانفر و «نقش خاندان رازی در تاریخ نگاری اندلس» اثر سید محمود سادات، دکتر اصغر منتظر القائم عناوین مقالات بخش ایران شناسی را تشکیل می دهد.

 

 

«چگونه نام ایران رسمیت یافت؟» عنوان مقاله ای است که به قلم سعید نفیسی در بخش «ایران شناسی در گذر زمان» آمده است.

 

 

بخش موردکاوی این شماره از مجلۀ نامۀ ایران و اسلام به «سنت های ایرانی در هجوم تندبادها» نوشته دکتر غلامرضا خاکی اختصاص دارد.

 

 

گزارش یک کتاب نیز به موضوع تاریخ جامع سامانیان می پردازد.

 

 

در بخش اسلام شناسی نیز مقالاتی با عناوین «روش تحقیق اسلام شناسان فرانسوی در دانشگاه سوربن»، «اسلام این گونۀ یهودیت را نجات داد»، «آموزش اسلام و مطالعات اسلامی در چین»، «هژمونی امپراطوری ولید بن طلال در مراکز مطالعات اسلامی در اروپا و آمریکا»، مطالعات اسلامی یا مطالعۀ اسلام، از اسلام هراسی سیاسی تا اسلام هراسی آکادمیک و رویکرد اسلام شناسان معاصر آلمانی به اسلام و مسلمانان و معرفی دو کتاب اسلام شیعی و زندگانی محمد (ص) آمده است.

 

 

معرفی کتاب، اخبار و چکیدۀ مقالات به انگلیسی بخش های پایانی این نشریه است.

 

 

شماره چهار نامۀ ایران و اسلام به صاحب امتیازی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی، مدیرمسئولی دکتر علی اکبر صفی پور و سردبیری دکتر کیومرث امیری در 268 صفحه به بهای 60000 ریال منتشر شده است.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18882

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفده =

آخرین مطالب