دوشنبه 6 فروردین 1403 برابر با Monday, 25 March , 2024

بررسی مدینه پیامبر به‏ مثابه الگوی مدنیت اسلامی

نشست تخصصی «بررسی مدینه پیامبر به‏ مثابه الگوی مدنیت اسلامی»، روز چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 ساعت 14 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود. بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، در این نشست که توسط پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ برگزار می‌شود، دکتر ابوالفضل خوش‌منش، استادیار دانشگاه تهران، سخنرانی خواهند کرد.

 

درباره این نشست:

موضوع «تمدن اسلامی» از قضایای مهم مربوط به حال و آینده امت اسلامی است که در زمان حاضر از ماهیت و چند و چون آن سخن می‌رود. ترکیب تمدن اسلامی، ترکیبی مهم و مطالعه پیرامون آن، ضروری است، اما بهتر و دقیق‌تر آن است که به جای «تمدن اسلامی» از «مدنیت اسلامی» سخن گفته شود، مدنیتی که معیارهای آن در «مدینه النبی» ترسیم شده است و ضروری است که شاخصه‌ها و شالوده‌ها این مدنیت در همان تصویر قرآن کریم از «مدینه» جستجو شود.

 

سخنران تلاش خواهد کرد ارزشهای شاخصی را مورد توجه قرار دهد که در ضمن حیات مدنی پیامبر اکرم در قرآن کریم آمده است و ارتباط ارزش‌های مورد اشاره با «مدینه» مورد تصریح قرآن باشد یا از سیاق آیات و احیانا تاریخ و اخبار قابل برداشت باشد.

 

چنین است که سخن حاضر ابتدا از مفاهیم «مدینه» و «مدنیت» را مورد توجه قرار می‌دهد، سپس از مدینه به مثابه «مرکزیتی دینی» و شهری با مرکزیت پیامبر سخن می‌گوید؛ همچنین نشان خواهد داد که مدینه، شهر حکمت محمدی و بلد امن و سلام و سکون الهی در مقیاس جهانی آن است و این امن و سلام، خود شامل سلامت مؤلفه‌های مختلفی همچون فضای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است.

 

 

اين نشست روز چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 از ساعت 14 تا 16 به نشاني تهران، خيابان وليعصر (عج) پایين تر از ميدان وليعصر (عج) خيابان دمشق، شماره 9، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار مي‌شود.

 

 

حضور دانشجويان، اساتيد و پژوهشگران علاقه مند در اين نشست آزاد  است.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20083

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

آخرین مطالب