جمعه 25 اسفند 1402 برابر با Friday, 15 March , 2024

بیرون آمدن شهری متعلق به امپراطوری میتانی از زیر آب

شهر باستانی زیر سد موصل

با کاهش ظرفیت آب سد موصل بقایای شهری ۳۴۰۰ ساله  در شمال عراق پدیدار شد. این شهر در کنار دجله بنا شده و متعلق به دوران امپراطوری میتانی بوده است. باستان شناسان کرد و آلمانی یافته‌های ارزشمندی را به دست آورده‌اند.

به گزارش “تاگس شاو” ویرانه‌های شهری ۳۴۰۰ ساله در شمال عراق از زیر آب‌های سد موصل پدیدار شده که باستان‌شناسان احتمال می‌دهند بقایای شهر باستانی زخیکو باشد. شهری که در ساحل رود دجله ساخته شده و مرکز مهم امپراطوری میتانی در عصر برنز بوده است. قدمت این شهر بین ۱۵۵۰ تا ۱۳۵۰ قبل از میلاد تخمین زده می‌شود. گستره تمدن میتانی در شمال بین‌النهرین، جنوب آناتولی و سوریه امروز بوده است.

بر اثر خشکسالی شدید در زمستان گذشته در عراق آب زیادی از مخزن سد موصل برای آبیاری مزارع برداشته شد و سطح آب پشت سد آن‌قدر پایین آمد که بقایای شهر از زیر آن نمایان شد. در کاوش و مستندسازی این شهر باستان شناسان کرد و آلمانی همکاری کرده‌اند. آنها مجموعه شهری وسیعی با یک کاخ و چندین بنای بزرگ پیدا کرده‌اند.

باستان‌شناسان سازمان باستان‌شناسی اقلیم کردستان عراق و دانشگاه‌های فرایبورگ و توبینگن آلمان تصمیم گرفتند تا پر نشدن دوباره مخزن سد به حفاری، مستندسازی یافته‌ها و نقشه‌برداری از شهر دست بزنند. در کاوش‌هایی که محققان در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۲ انجام دادند توانستند نقشه شهر را در زمان کوتاهی تا حد زیادی بازسازی کنند. آنها علاوه بر کاخ، استحکامات عظیم دیوارها و برج‌ها، بنای یک انبار چند طبقه و یک مجتمع صنعتی متعلق به آن دوران را نیز کشف کردند.

باستان‌شناسان می‌گویند اگرچه بناها از آجرهای سفالی پخته نشده ساخته شده‌ و بیش از ۴۰ سال است که زیر آب بوده‌اند، اما به خوبی حفظ شده‌اند. دانشمندان همچنین آرشیوی از بیش از ۱۰۰ لوح به خط میخی در ظروفی سرامیکی پیدا کرده‌اند که متعلق به حدود ۱۳۵۰ سال قبل از میلاد است.

به گفته باستان‌شناسان شهر پس از یک زلزله ویران شده است. آنها امیدوارند که آرشیو یافت شده، اطلاعات ارزشمندی را در مورد آن دوران ارائه دهد. بناهای حفاری شده در نهایت در ورقه‌های پلاستیکی پیچیده و سپس با سنگ ریزه پوشانده شدند تا با بالا رفتن سطح آب و غرق شدن دوباره شهر از آسیب بیشتر به آنها جلوگیری شود. سطح آب در حال حاضر به قدری بالا آمده که بقایای شهر را کاملا پوشانده است.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=71382

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

آخرین مطالب