یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

درخشش در نخستین اجلاسیه مدیران حوزوی در عرصه پژوهش

نخستین اجلاسیه مدیران و صاحب‌ نظران حوزوی عرصه پژوهش پنجشنبه شب پنجم دیماه 1392 به همت معاونت پژوهش حوزه‌ علمیه استان قم و در سالن همایش‌ های مدرسه علمیه معصومیه با حضور آیت ‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید، آیات حسینی بوشهری مدیر حوزه‌ های علمیه سراسر کشور، غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرخ ‌فال مدیر حوزه علمیه استان قم و جمعی از اساتید و فضلای حوزوی برگزار شد. در این اجلاسیه پایان نامه های برتر سطح چهار حوزه علمیه معرفی و تجلیل شد و پایان نامه حجت الاسلام و المسلمین «خدامراد سليميان ريزي»(استاد مدعو گره تاریخ) با عنوان «نقش و جايگاه مردم در قيام و حکومت جهاني حضرت مهدي عجل‌ الله تعالي فرجه الشريف» به عنوان پایان نامه برتر مورد تجلیل قرار گرفت.

سخن تاریخ این موفقیت را به حجت الاسلام و المسلمین «خدامراد سليميان ريزي»، گروه تاریخ مدرسه تاریخ و ادیان و جامعه ی علمی تاریخ تبریک و تهنیت می گوید.

چکیده پایان نامه:

دين مبين اسلام، ضمن اين¬که بر حکومت به عنوان يک ضرورت اجتماعي تأکيد کرده، بيشترين سفارش‌ها و تأکيد خود را بر شکل‌گيري حاکميت انسان‌هاي صالح بر مدار دين و دين‌داري، متمركز كرده است. چرا كه حاکم نيکوکار است كه جامعه را به نيکي‌ها و رستگاري انسان¬ها هدايت خواهد کرد و در اين شکل¬گيری، در کنار نقش رهبران و امکانات مادي و معنوي، يکي از ارکان اساسي را مردم و چگونگي نقش آنها در برپايی حکومت‌ دانسته است.

از آموزه¬های اسلامی به روشنی به دست می¬آيد حکومت موعود منجی که در اسلام از آن به عنوان مهدی موعود عليه‌السلام ياد می¬شود، عالی¬ترين حکومت ممکن در روی زمين خواهد بود که در آن همة عناصر به خوبی در جايگاه خود قرار می¬گيرند. که از جملة آن¬ها جايگاه مردم در اين تحول بزرگ است.

در اين رساله، برای بررسی نقش و جايگاه مردم در فرايند قيام و حکومت حضرت مهدي عجل‌الله فرجه در انديشة مهدويت ـ که برآمده از ايمان به خداي يگانه، و توحيد خالص است،ـ ابتدا در بخش نخست با عنوان "مباحث کلی و مبانی" در سه فصل به مباحث مربوط اشاره شده است. ابتدا در فصل اول به بررسی مفاهيم پژوهش پرداخته شده است، در فصل دوم اين بخش به بررسی روش نقد روايات مهدويت اشاره شده است. و در فصل سوم به مبانی نظری نقش مردم در انقلاب جهانی آن حضرت پرداخته شده است، آنگاه در بخش دوم بر اساس روايات معتبر از پيامبر اکرم صلي‌الله عليه و آله وسلم و امامان معصوم عليهم‌السلام به طور عمده در سه عرصة: زمينه¬سازی برای ظهور موعود منجی، قيام و حکومت جهانی آن حضرت، در سه فصل مباحث تبيين شده است.

اين نقش که در هر سه مرحله پر رنگ و چشم¬گير است با استفاده از روايات اين¬گونه تبيين شده است:

در فصل نخست از اين بخش به بيان نقش مردم در زمينه¬سازی پيش از ظهور و در عصر انتظار اشاره شده است بدين گونه که انسان¬ها با فراهم کردن زمينه¬ها در خود و ديگران شرايط را به گونه¬ای آماده می¬کنند که اگر چنان¬چه موعود ظهور کرد، کسانی باشند که با تمام وجود او را در رسيدن به اهداف ياری داده، همراهی کنند. اين زمينه¬سازی در عرصه¬های فرهنگی، سياسی، نظامی معنا پيدا می¬کند و در هر عرصه اقتضاهای خود را دارد.

در فصل دوم با عنوان "نقش مردم در قيام و پيروزی"، به تقسيم مردم در اين مرحله به دو گروه اشاره شده است:

نخست: کسانی که آن حضرت را در اين کارزار بزرگ همراهی و ياری کرده، از او حمايت می‌کنند.

گروه دوم: که بخش بزرگی از انسان¬ها هستند، چون او را همان موعود منجی يافتند، او را پذيرفته در شمار طرفداران آن حضرت قرار می¬گيرند. بنابراين مهم¬ترين نقش مردم در اين مرحله برای خواص ياری و ياوری او و در عموم مردم، پذيرش، همراهی و ياری او برای قيام جهانی است.

و در فصل سوم با عنوان "نقش مردم در حکومت" گفته شده در مرحلة حکومت عدل جهانی، مردم در گروه¬های گوناگون به ايفای نقش مي¬پردازند: بخشی با عنوان کارگزاران، حضرت را در امور حکومتی و رفع نيازهای جامعه ياری خواهند کرد و بخش ديگر توده مردم هستند که پس از نابودی ستمگران با پذيرش حکومت جهانی در حد توان و امکان در پيشرفت اهداف اين حکومت مساعدت و همراهی می¬کنند. اين بخش که عموم مردم هستند با پذيرش بدون چون و چرای ولايت او، وی را برای پيش¬برد حکومت عدل جهانی به طور کامل ياری می¬دهند.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19340

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =

آخرین مطالب