جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

سخنرانی مدیر گروه در مراسم نکوداشت دکتر آیینه وند


تاثیر گذاری استاد در شکوفایی و بالندگی رشته تاریخ اسلام و بهره گیری از این ظرفیت در حوزه علمیه قم غیر قابل انکار است. این بخشی از سخنرانی جناب آقای دکتر صفری در نکوداشت استاد آیینه وند بود.
مراسم تجلیل از استاد دکتر آئینه وند روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 به همت انجمن ایرانی تاریخ اسلام و تعدادی از دانشگاه ها و پژوهشکده های تاریخی بزرگ کشور در سالن دکتر نورانی دانشگاه الزهراء برگزار شد. در این مراسم که تعداد فراوانی از تاریخ پژوهان تهران و قم شرکت داشتند تنی چند از اساتید در تجلیل از استاد دکتر آئینه وند سخن گفته و به بیان ویژگی ها و خدمات ایشان در ارتقای رشته تاریخ پرداختند. مدیر گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) که به همراه تعدادی از اساتید تاریخ در این جلسه شرکت کرده بود به عنوان سخنران، ضمن قدردانی از زحمات برگزار کنندگان این گونه مراسم که سبب تقویت روحیه خودباوری و ارتقاء هم گرایی میان تاریخ پژوهان می گردد به بررسی نقش استاد آئینه وند در بالندگی و شکوفایی رشته تاریخ اسلام در حوزه علمیه قم پرداخت.

آقای دکتر صفری با اشاره ای کوتاه به سیر تاریخ نگاری در امامیه، آن را در  عصر حضور دارای پویایی و بالندگی ویژه و در زمان پس از آن، به دلایل مختلف توأم با رکود و توقف و در نهایت محدود به عرصه های اندکی از جمله فضایل نگاری و مورد توجه ویژه اخباری ها و نقل گراها دانست. وی با بیان پیشینه بهره گیری فقهاء از تاریخ اسلام، منشأ آن را در نوع نگاه آنان به این علم به عنوان دانش کمکی عنوان کرد و سرچشمه پیدایش دوره تاریخ نیمه تحلیلی را در دوران معاصر و به وسیله شخصیت هایی همچون علامه سید جعفر مرتضی عاملی دانست. وی در بررسی تاریخ نگاری امامیه علاوه بر یادآوری نقش شخصیت هایی مانند علامه حلی و رویکرد کلامی ایشان در حوزه تاریخ، به تحول این رشته در دوره بعد از انقلاب پرداخت.
مدیر گروه تاریخ اسلام در ادامه با تقدیر از حضور طولانی استاد آئینه وند به مدت بیش از دو دهه در محافل تاریخی حوزه علمیه قم ایشان را از معدود شخصیت هایی بر شمرد که در مدت زمان بسیار کوتاه با ظرفیت حوزه علمیه قم در رشته تاریخ آشنا گردید و در بهره گیری بهینه از این ظرفیت، تلاش خستگی ناپذیری نمود. وی گسترش مطالعات روش مند تاریخی در میان طلاب را یکی از مهم ترین فعالیت های استاد عنوان کرد و با اشاره به توجه استاد به منبع شناسی و بستر شناسی و بهره گیری از مطالعات میان رشته ای که منجر به تحلیل عمیق حوادث تاریخی گردید، ایشان را یکی از بانیان رواج تحلیل های هوشمند در میان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم دانست.
وی بسیاری از تاریخ پژوهان کنونی حوزه علمیه قم را که در ارتقای مطالعات تاریخی این حوزه و بویژه جهان تشیع تلاش می کنند از شاگردان مستقیم و غیر مستقیم استاد معرفی کرد و به نقش بی بدیل ایشان در ارتباط مستمر با مراکز تصمیم گیری و  سیاستگذاری حوزوی از جمله تصویب حدود 14 رشته تاریخ اسلام در مراکز آموزشی و پژوهشی قم اشاره نمود. او همچنین آشنا نمودن تاریخ پژوهان حوزه را با فضای برون مرزی تاریخ بویژه تاریخ نگاری اعراب از دیگر خدمات استاد به دانش تاریخ در حوزه برشمرد. سخنران جلسه در پایان، از خداوند متعال توفیق روزافزون استاد و دیگر اساتید حاضر در جلسه از جمله استاد دکتر عالم زاده را در خدمت بیشتر به معارف اسلامی در عرصه تاریخ خواستار شد.
یادآور می شود مدیر گروه تاریخ اسلام پس از جلسه مذکور طی مصاحبه ای با شبکه چهار سیما به بررسی وضعیت کنونی رشته تاریخ اسلام و عوامل رکود آن در گذشته و علل رشد و بالندگی آن در دهه های اخیر پرداخت .

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14341

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 15 =

آخرین مطالب