شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

سخنرانی پیوند تاریخ فرهنگی با تاریخ شفاهی

سخنرانی پیوند تاریخ فرهنگی با تاریخ شفاهی در روز یکشنبه مورخ 9 آذرماه 93 از ساعت 14 الی 16 در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار خواهد شد. پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان پیوند تاریخ فرهنگی با تاریخ شفاهی برگزار می کند. سخنران این جلسه دکتر محمدعلی اکبری است.

 

تاریخ شفاهی روشی میان رشته ای است که با بکارگیری روش های مختلف مصاحبه، داده هایی را درباره ی موضوی بر اساس بیان بازیگران، شاهدان و دست اندرکاران فراهم می آورد و در مواردی نیز بر اساس داده های مذکور روایتی از موضوع مورد تحقیق را شکل می دهد. روش تاریخ شفاهی عمدتا از سوی مورخان برای فراهم آوردن داده های تاریخی بکار گرفته می شود و بعضا بر اساس این داده ها روایت هایی موضوع نیز به دست داده می شود.

 

از سوی دیگر تاریخ فرهنگی، گذار از تاریخ سیاسی، دیپلماسی و نظامی به سوی موضوعات فرهنگی است و گونه ی نوینی از مطالعات و تحقیقات را در دیسیپلین مطالعات تاریخی موجب شده است. همچنین تاریخ فرهنگی خصوصا تاریخ جدید فرهنگی با طرح مباحثی در زمینه های مباحث معرفت شناسی چشم اندازی جدید ی را در حوزه ی مطالعات تاریخی مطرح کرده است.

 

تاریخ شفاهی و تاریخ فرهنگی، فارغ از تفاوت هایی که با یکدیگر دارند، محصول تحولات عمیقی است که در حوزه ی علوم انسانی، و به طور خاص مطالعات تاریخی از دهه ی 1961 به بعد رخ داد و چشم اندازهای جدیدی را در این زمینه موجب شد.

 

بدین ترتیب پرسشی که  در این نشست مورد بحث قرار می گیرد عبارتست از این که تاریخ فرهنگی و خصوصا تاریخ جدید فرهنگی کدام چشم اندازهای جدید را پیش روی تاریخ شفاهی پزوهان قرار می دهد و این چم اندازها کدام تحولات را در این زمینه ی پزوهشی در پی داشته است؟

 

دو قلمرو مهم ابژه های تحقیق( قلمرو موضوع) و تاریخ حافظه و خاطره پژوهی (هستی شناسی) و نظریه های بازنمایی و باز آفرینی (معرفت شناسی) در تاریخ فرهنگی، خصوصا تاریخ جدید فرهنگی از جمله موضوعاتی است که در پیوند با تاریخ شفاهی مورد بحث قرار می گیرد.

 

این سخنرانی در روز یکشنبه مورخ 9 آذرماه 93 از ساعت 14 الی 16 در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

 

محل برگزاری: بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه سوم، سالن اندیشه.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21274

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =

آخرین مطالب