یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Sunday, 14 April , 2024

نشست كاربرد نرم افزارهاي اسلامي در مطالعات تاريخي

نشست مشترك گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن تاريخ پژوهان قم با موضوع كاربرد نرم افزار هاي اسلامي در مطالعات تاريخي برگزار شد

نشست مشترك گروه تاريخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن تاريخ پژوهان قم با موضوع «كاربرد نرم افزارهاي اسلامي در مطالعات تاريخي» در محل انجمن هاي علمي حوزه، روز پنجشنبه 18خرداد ماه سال جاري از ساعت 17 الي 19 برگزار شد.
 به گزارش واحد خبر روابط عمومي، سخنرانان اين نشست دكتر منصور داداش نژاد عضو هيأت علمي و مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سيد احمد الحسيني، محقق مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نور بودند.
دكتر داداش نژاد با برشماري ضرورت استفاده از كتابخانه هاي ديجيتال كه تامين كننده منابع و اسناد براي پژوهشگران است، فوائد و ويژگيهاي مراجعه به نرم افزارها را بر شمرد: صرفه جويي در وقت، دست يابي سريع و آسان به پاسخها، گسترش و انبوهي پاسخها، ارائه پاسخهاي دقيق و توان ادعاي نبودن به جاي نيافتن از جمله مزاياي مراجعه به اين نرم افزارها دانستند.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  كاربرد نرم افزارها را در مباحث تاريخي در محورهاي زير بررسي كرد:  
1.      پژوهشهاي آماري: براي يافتن بسامد و فراواني كلمات، و يا تعيين نويسنده در مواردي كه نويسنده يك كتاب مشخص نيست با بررسي واژه هاي به كار رفته در كتابهاي ديگر همان نويسنده،
2.      پژوهشهاي كتابشناسي: كه براي نشان دادن استمرار و امتداد يك كتاب و جايگاه آن در منابع بعدي كه نمونه اين تحقيقات نوشته كلبرگ در موضوع كتابخانه ابن طاووس و مدرسي در ميراث مكتوب شيعه است.
3.      پژوهشهاي مربوط به بسط، گسترش و تطور گزارشها
4.      پژوهشهاي مقايسه اي: براي مشابه يابي گزارشهاي و تاثير و تاثر و وامداري منابع از يكديگر
5.      مورد پژوهي: كه به وسيله نرم افزارها تا كنون بازسازي كتابهاي مفقود فراواني صورت گرفته است.
6.      موارد نويسي: تعيين مشايخ و مصادر نويسندگان كتابها كه براي نمونه مي توان مقالات موارد تاريخ طبري و موارد تاريخ مسعودي نوشته جواد علي را نام برد.
7.      پژوهشهاي دانشنامه اي كه در اين دست پژوهشها، نرم افزاها به توسعه و عميق شدن مباحث كمك شاياني مي نمايد.
 
مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سمت گيري به سوي تاريخ نقلي و صُحفي و نص گرا شدن را از آسيب هاي مراجعه يك سويه به نرم افزارها بر شمرد كه زمينه را براي دوري از مباحث تحليلي فراهم نموده و گاه موجب غفلت از منابع و پژوهشهاي جديد را موجب مي شود. ايشان در پايان پيشنهاد توليد برنامه جامع تاريخ و عرضه اطلاعات تاريخي در قالب گاهشمار و درختواره را مطرح نمود و پيشنهاد كرد با توجه به پيشرفتهاي حاصل شده در داده كاوي متون به صورت ماشيني و هوشمند و با توجه به تشكيل شدن انباري از داده هاي تاريخي، ضمن كدگذاري اين گزارشها به تصفيه آنها اقدام شده و شباهت ها و تفاوت هاي متون به صورت خود كار مشخص گردد و اطلاعات تاريخي متون ديگر رشته نيز با توجه به قابليت رده بندي موضوعي خودكار متون، بر گزارشهاي تاريخي افزودن گشته و موجبات تقويت گزارشهاي تاريخي فراهم گردد.
 در ادامه سيد احمد الحسيني به توضيح برنامه هاي تاريخي توليد شده مركز نور پرداخت و شيوه هاي رايج در غني سازي اطلاعات كتابهاي تاريخي را بر شمرد، سپس به توضيح برنامه سيره معصومان (عليهم السلام)پرداخت و قابليت فني و پژوهشي آن را بر شمرد.
لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 11 =

آخرین مطالب