یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024

ویژه نامه روز تاریخ در سایت سخن تاریخ منتشر شد.

ابن مسکویه در ۳۲۶ هجری در ری متولد شد. در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت و به سرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد. ابن مسکویه تاریخ طبری را نزد ابو احمد علی بن کامل قاضی آموخت. وی مدتی خدمتِ ابن العمید، وزیرِ رکن الدوله دیلمی، را ‌کرد و کلید‌دارِ کتاب‌خانهٔ وی بود اما پس از کشته‌شدنِ وی، به خدمتِ عضدالدوله رسید. او در دربارِ دیلمیان صاحبِ مقام و منزلت والایی بود.ابن مسکویه در ۴۲۱ هجری درگذشت و وی را در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند. کتاب های «الفوز الاکبر»، «تجارب الامم»، «انس الفرید»، «ترتیب السعادات»، «جاودان خرد» و «الجامع» از نوشته های اوست.

به پاس قدردانی از زحمات علمی – تاریخی این مورخ نامدار،روز دوم اسفند سالروز وفاتش را روز تاریخ نامیدند.به همین مناسبت ویژه نامه تاریخ از سوی دکتر مرتضی شیرودی تهیه شده و به تدریج تا پنجم اسفند بر روی سایت سخن تاریخ قرار می گیرد.این ویژه نامه که به تاریخ معاصر ایران می پردازد، تاریخ یک قرن گذشته ایران و جهان اسلام را در یازده بخش به تصویر می کشد:

1- مفاهیم 2- انقلاب 3- بحران 4- کودتا 5- اشغال 6- استبداد 7- نهضت 8- احزاب 9- دین 10- بازتاب 11- تثبیت

مقالات این ویژه نامه که برای اولین بار منتشر می شود، تصویری کامل از ایران و کشورهای اسلامی ارائه می کند.این مقالات،کوتاه و در عین حال گویا است و به همین دلیل،کمک مؤثری است برای دانشجویان و طلاب و دیگر دانش پژوهان تا در کمترین زمان،اطلاعات وسیعی از تاریخ ایران و جهان اسلام در یک قرن اخیر به دست آورند.

ورود به صفحه ویژه نامه روز تاریخ

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17124

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − چهار =

آخرین مطالب