یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 5 May , 2024

آخرین جلسه هم اندیشی مدیران گروه های تاریخ قم در سال 90

 

جلسات هم اندیشی ماهانه مدیران گروه تاریخ قم که متشکل از 17مدیرتاریخ درمراکز مختلف آموزشی وپژوهشی شهرقم است ،آخرین جلسه ی خود را درسال 1390 درمورخه ی پنج شنبه 18/12/90 درمحل پژوهشکده ی حج، به میزبانی گروه حج این پژوهشکده با مدیریت حجةالاسلام والمسلمین رمضان محمدی وبا حضورحجةالاسلام والمسلمین قاضی عسکر مسئول محترم بعثه ی مقام معظم رهبری درحج و نیز حجةالاسلام والمسلمین بیات معاون پژوهشی پژوهشکده تشکیل داد ودراین جلسه ابتدا جناب آقای قاضی عسکر به حضار خیر مقدم  گفته و سپس در محورهای مختلف به بیان ارتباط میان تاریخ وحج وحرمین ونیز کیفیت تعامل دوجانبه پرداخت ایشان درآغاز به بیان خاطراتی از ارتباط علمی اجمالی خود با برخی از جغرافیای تاریخی نوپای سیاسی همچون عاتق بن غیث بلادی صاحب معجم معالم الحجاز و نیز حمدالجاسر صاحب کتاب الحجاز فی صدر الاسلام پرداخت واطلاعات علمی آنها را درتعیین محل جغرافیایی برخی از مکانها همانند خانه ی حضرت خدیجه (س) وشعب ابی طالب بیان کرد.

 

 

وی سپس از حضار خواست تا درموضوعاتی که به حج وزیارت مرتبط است، سرمایه گزاری کرده تا ازحمایت های مختلف بعثه برخوردار شوند .

 

ایشان همچنین لزوم پرداختن به مباحث علمی همچون تاریخ وهابیت و شبهات آنها ونیز لزوم آشنایی بیشتر با شیوه ها و روش های تبلیغی وعلمی را یادآور شد وخواستار ورود بیشتر گروههای تاریخ در این مباحث شد .

 

لزوم پرداختن به تاریخ تشیع درمناطق مختلف و نیز معرفی برخی از موقوفات حرمین ودیگر اماکن مقدسه درآن مناطق ازدیگر محورهای مباحث ایشان بود که دراین زمینه مشخصا از موقوفات فراوان در هند یاد کرد .

 

پس از صحبت های ایشان حجةالاسلام والمسلمین مطهری مسئول انجمن تاریخ پژوهان قم که این جلسات متناوب به همت این انجمن برگزارمی شود به معرفی تک تک اعضاء پرداخته واز آنها خواست تا نظرات خود را بیان کنند .

 

برخی از اعضای جلسه ­در صحبت­های خود مواردی مانند فراهم شدن امکان سفرهای علمی برای پژوهشگران تاریخ ، لزوم اطلاع رسانی بعثه از فعالیت های علمی خود به ویژه مطالعات آن پیرامون شبهات تاریخی ، لزوم پرداختن روشمند به مطالعات تاریخی مرتبط با حج لزوم افزون تر شدن اطلاعات تاریخی روحانیون وراهنماهای حج و نیز پیشنهاد فراهم شدن زمینه برای ارتباط مناسب میان  پژوهشگران تاریخ قم با پژوهشگران کشورهایی مانند عربستان و عراق را مطرح کردند. درادامه ی جلسه دکترصفری مدیرگروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) ضمن تشکرازدست اندارکاران، درچند محورمطالب خود را بیان کرد .

 

درمحوراول:

 

ایشان به معرفی گروه تاریخ اسلام جامعةالمصطفی پرداخت و به حضوربیش از 20 ملیت دراین گروه و نیز دفاع از حدود 60 رساله درسطح کارشناسی ارشد اشاره کرد و یادآور شد که تعداد زیادی از این پایان نامه ها که در رشته­ های  تاریخ اهل بیت(ع) ، تاریخ تشیع ، تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ معاصر جهان اسلام دفاع شده به موضوعات منطقه ای ، معرفی تشیع و اهلبیت (ع) و نیز پاسخگویی به شبهات همت گماشته اند .

 

وی سپس بر برگزاری سفرهای علمی آن هم نه درحد پژوهشگران واساتید بلکه برای گروهای تاریخ درسطح دانش پژوهان اشاره کرده وفواید آن را برشمرد .

 

درمحوردیگر:

 

به ظرفیت وکارآمدی فراوان طلاب جامعة المصطفی (ص) درمراسم حج اشاره کرده وضمن اشاره به مشکلات پیش آمده درحج سال 90 ، برای اعزام آنها پیشنهاداتی درباره ی جستجوی راه های دیگر ارائه داد که البته مسئول محترم بعثه یادآورشد که این پیشنهادات ازقبل مورد توجه بحث بوده است .

 

تسهیل پذیرش روحانیون مورخ به عنوان روحانیون حج با توجه به کارآمدی آنها ، و نیز استفاده ی یکماهه  ازمتخصصان تاریخ اسلام به عنوان نیروهای فرهنگی برای آموزش تاریخ به زوار و احیاناً برگزاری جلساتی برای روحانیون و نیز لزوم اطلاع رسانی ازکارهای علمی مرتبط با تاریخ ازسوی بعثه ازدیگرمواردی بود که درسخنان مدیرگروه تاریخ اسلام مطرح شد .

 

علاوه برافراد ذکرشده درگزارش ،اشخاص زیر در این جلسه حضورداشتند :

 

1-حجةالاسلام والمسلمین ایمانی – مدیرگروه مطالعات تاریخ تشیع دانشگاه ادیان ومذاهب

 

2-دکترمحمد نصیری رضی- مدیرگروه تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه معارف

 

3-حجةالاسلام والمسلمین موسوی بیرجندی – مدیر گروه تاریخ بنت الهدی

 

4-استاد محمد الله الاکبری –مدیر پژوهشکده ی تاریخ وسیره

 

5-دکترمنصورداداش نژاد – مدیرگروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

 

6-حجةالاسلام والمسلمین عبدالمحمدی – مدیرگروه تاریخ مدرسه­ی عالی فقه ومعارف

 

7-حجةالاسلام والمسلمین دکترمحمد رضا جباری – مدیرگروه تاریخ موسسه ی  آموزش عالی امام رضا علیه السلام وموسسه ی آموزش امام خمینی (ره)

 

8-دکترمحمد قاسم احمدی – مدیرگروه تاریخ موسسه علوم انسانی

 

9-جناب آقای رسولیان –دبیر انجمن تاریخ پژوهان

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14229

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =

آخرین مطالب