جمعه 7 اردیبهشت 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024

شهادتی که قطعی شد و ولادتی که حذف شد

تغییر مناسبت های مذهبی

در گذشته‌ای نه چندان دور- یعنی همین چند سال پیش- هفتم صفر روز ولادت امام موسی کاظم(ع) بود و اگرچه نقلی از شهید اول درباره‌ی شهادت امام حسن(ع) در این روز وجود دارد، ولی چون تعدادی از علمای متقدم و بزرگ شیعه همچون کلینی شهادت امام حسن(ع) را در آخر صفر دانسته‌اند، شهادت رسمی امام حسن(ع) در بیست و هشتم صفر برگزار می‌شد.

در این روز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ولادت امام موسی کاظم(ع) را تبریک می‌گفت و میز مجری‌های اخبار نیز با گل‌های ولادت تزئین می‌شد.

اما بعضی خوش نداشتند که در دو ماه محرم و صفر روزی عنوان شاد داشته باشد و عزاداری‌های آنها منقطع شود. (خداوند نیز نباید در این دو ماه ولادت اولیائش را رقم بزند، چون از ابتدا تا انتهای خلقت این دو ماه را دربست برای عزاداری قرار داده‌ است)

لذا دست به کار شده، ابتدا عنوان ولادت را از این روز حذف کردند.
گفتند در روایت آمده است که امام موسی بن جعفر(ع) در سرزمین ابواء میان مکه و مدینه به دنیا آمده‌اند. به این گزارش، نظر شخصی‌شان را ضمیمه کردند که حتما امام جعفرصادق(ع) بعداز حج بدون درنگ از مکه به مدینه بازگشته‌اند و این احتمال را نیز در نظر نگرفتند که امام بعد از حج مدتی در مکه اقامت داشتند.(به سال ولادت نیز استدلال‌ کردند که پیش از این در یادداشتی توضیحش دادم)
اما با این حال، همه‌ی نقل‌های موجود، تاریخ ولادت امام موسی‌ کاظم(ع) را هفتم صفر بیان کرده‌ بودند و آنها روز مشخصی در ذی‌الحجه را نداشتند که ولادت را به آن انتقال دهند. لذا دست به کار تاریخ‌سازی شدند. برای تعیین ولادت در ماه ذی‌الحجه چند روزی را امتحان کردند، در نهایت روز بیستم ذی‌الحجه بیشتر مورد پسند قرار گرفت. (احتمالا چون هم عددش رُند بود و هم نزدیک به ماه‌ محرم نبود)
این جعل تاریخ خیلی شبیه تعیین روز ولادت حضرت علی‌اصغر است که چون در بعضی روضه‌ها گفته‌اند علی‌اصغر در کربلا طفلی حدودا شش‌ماهه بود، شش ماه رفتند عقب و یک روز را به عنوان‌ تولدش تعیین کرده‌اند؛ منتها آن را مردم عادی انجام دادند و این را روحانیون.
به هر حال، آقایان فشار آوردند و ولادت را از تقویم رسمی کشور حذف کردند و با این توجیه که باید يک روز اختصاصی برای امام حسن(ع) عزاداری کنیم، شهادت را در این روز تثبیت کردند.
اما صدا و سیما هنوز کامل زیر بار این شهادت نرفته است، چون هرچند برنامه‌های شاد در این روز ندارد ولی موسیقی‌های عادی را کامل حذف نکرده و برنامه‌ کودک را با مارش عزا پخش نمی‌کند.

 

منبع : کانال تلگرامی مهدی مسائلی @azadpajooh

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=65863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =

آخرین مطالب