یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

موسسه امام علی

 

مقدمه:
اسلام آخرین دین الهی و کاملترین رسالت آسمانی است  لذا  می طلبد تمامی انسانها اسلام را در آغوش  گرفته و به آن ایمان آورده و به قوانین آن عمل نمایند.

 اسلام دین مترقی و به روزی است و دارای اهداف متعالی می باشد. اسلام آمده تا سختیهای بشریت را پایان بخشد، و با دستان مهربان خود بر دردها و زخمهای آن مرهم گذارد، و انسان را از ظلمت  به نور الهی رهنمون سازد. در اسلام برای هر مسئله ای راه و روشی دارد و جواب هر پاسخی را داراست، بنابرین وظیفه مسلمانان ایجاب می کند که آن را به همه نقاط جهان برسانند، تا امانت را پاس داشته و مسئولیت خود در قبال اسلام را به خوبی انجام دهند .
بنا بر این مؤسسه  امام علی (علیه السلام) زیر نظر مرجع بزرگ آیة الله العظمی  سیستانی (دام ظله) مسئولیت چنین رسالت بزرگ الهی را که مبتنی بر ترجمه معارف اسلام از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و نشر آن به سراسر عالم است طبق نظر و روش صحیح نبوی و علوی و به دور از گرایش به گروه های منحرف از اصل دین بر عهده گرفته است .
لذا با استفاده از تجربه ای که از سال ۱٣٧٣ (هـ . ش) تا کنون به دست آورده ایم اهداف کوتاه و بلند مدت خود را بدین شرح تعریف کرده ایم:
اهداف کوتاه مدت:
         ارسال معارف و معلومات مورد نیاز دینی به مناطق مسلمان نشین.
اهداف بلند مدت:
         بررسی خواص و احتیاجات هر منطقه بنابر اختلاف محیط ها و نیازهای آنها و شناخت راه های مناسب برای رفع نیاز آنها نسبت به کتابهای اسلامی ترجمه شده که این کتابها به دست مترجمین امین و متخصص و با طرح وشکلی زیبا تهیه و ارائه شوند.
پروسه بزرگ ترجمه معارف ائمه اطهار علیهم السلام در کوتاهترین زمان ممکن راه اندازی شد و در سال اول بیش از ٢٥٠ کتاب به بیش از ٣٠ زبان زنده ی دنیا و در موضوعات مختلف همچون عقاید و احکام تألیف و نشرکرده که با استقبال زیادی مواجه شده است. از خداوند سبحان خواستاریم که این عمل ناچیز را در راه احیا وتبلیغ دین از ما پذیرا باشد. إنّه هو السميع المجيب.
پس ای برادران انسانی و دینی برخیزید و از این چشمه زلال که تشنگان دین راستین و جستجو گران صراط الله المستقیم را سیراب میکند، استفاده کنید که خداوند تعالی فرموده است:
 ( ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي احسن ).  نحل ۱٢٥.
 
بخش های موسسه امام علی(علیه السلام):
این موسسه دارای بخشهای مختلفی است که از قرار ذیل می باشد:
  ۱. معاونت ترجمه:
        اساسی ترین بخش مؤسسه، ترجمه کتب مربوط به معارف حقه اهل البیت علیهم السلام می باشد. دراین بخش بیش از ٣٠ زبان از مناطق مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است. که حد اقل جمعیت هر یک از زبانها به بیش از ٠٠٠/٠٠٠/۱٠٠ نفر جمعیت میرسد. ترجمه توسط کارشناسان و فارغ التحصیلان بومی همان منطقه صورت میگیرد. مترجمین علاوه بر تخصص و تسلط بر ترجمه دارای تحصیلات دینی نیز میباشند. کتب ترجمه شده پس از گذشت مراحل ویراستاری توسط متخصصین و اصلاحات کیفی جهت تأیید به وزارت ارشاد اسلامی ارسال می گردد.
 
٢. معاونت مجله:
         به منظور تولید مجله فرهنگی – دینی مجتبی مخصوص کودکان و نوجوانان بین سنین ۱٠ تا ۱٥ سال جهت تربیت دینی و ارتقاء سطح معلومات نسلهای جدید معاونت
 
مربوطه تشکیل گردید. تا بتوان معارف دینی را علاوه بر مخاطبین بزرگسال به نسل کودک و نوجوان به خصوص در کشورهای دور دست همچون کشورهای غربی انتقال داد. و فعالیت خود را به صورت  تولید و نشر ماهانه آن از جمادی الاول سال ۱٤٢٠ ( هـ . ق ) شروع کرده است و در هر ماه متناسب اعیاد و مناسبتهای دینی و مذهبی مطالبی ارزنده ارائه می کند. تلاش شده است که بخشهای آن شامل: قصه و دعا، رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)،  حضرت علی (علیه السلام)، مناسبتها، داستان پیامبران، لطائف، کرامات علما، اخلاق اسلامی، داستان اخلاقی، ادب و هنر، سرگرمی، غنچه های بهشتی، داستان اهل بیت (علیهم السلام)، گلستان کودکان، سرگذشت بزرگان، احکام نوجوانان، داستان جذاب و شیرین (همچون گل آقا)؛ باشد. در حال حاضر مجله مجتبی به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکیه استامبولی، آذری، اندونزی و چند زبان دیگر منتشر میشود. علاوه بر واحد چاپ و نشر، واحدها و گروههای دیگری همچون داستان ( سناریو ) نویسان دینی متخصص کودک و نوجوان، نقاشان مجرب و طراحان متخصص با معاونت مجله همکاری می کنند.

 
٣. معاونت اطلاع رسانی:
        دومین هدف متعالی مؤسسه، آماده سازی زمینه ارتباط  و رساندن محتوای علمی تهیه و ترجمه شده به مخاطبین فراگیر خود می باشد. تا بتوان به توسعه کمی و کیفی کیفی مخاطبین دسترسی پیدا کرد. لذا ما را بر این داشت که معاونت اطلاع رسانی را تأسیس کنیم. در این راستا ایجاد و توسعه پایگاه اطلاع رسانی به نام مولی الموحدین امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام ( http://www.alimamali.com ) را از عید بزرگ غدیر خم در سال  ۱٣٨۱ (هـ . ش) برابر با ۱٤٢٣ (هـ . ق) و ٢٠٠٣(میلادی) در دستور کار خود قرار دادیم. تا بتوان علاوه بر فراهم سازی زمینه استفاده علمی و دینی طیف عظیمی از مخاطبین در سطح جهان ، از انواع مختلف سیستمهای اطلاع رسانی همچون ارتباطات دوطرفه و E mail  بهره برد. واحدها و بخشهای گوناگونی همچون معاونت ترجمه، معاونت مجله، واحد تایپ، واحد گرافیک، طراحی و برنامه نویسی با معاونت اطلاع رسانی نیز همکاری دارند.
 
٤. معاونت ارتباطات فرهنگی:
 با توجه به فراسوی کلی موسسه و نوع وظائف آن ضروری است که معاونتی با اهداف ایجاد و توسعه راه های ارتباط فرهنگی تشکیل شود. شناسائی نیازهای دینی و فرهنگی جوامع مختلف، دریافت سفارشات فرهنگی، شرکت در جلسات فرهنگی و همایشهای گوناگون و تشکیل نشستهای فرهنگی با شخصیتهای برجسته جهان اسلام از جمله وظائف آن است. و در صورت نیاز احتیاجات فرهنگی معاونتهای مختلف موسسه را تامین نماید. تا بتواند با استفاده از تمام توان سایر معاونتها مدیریت محترم موسسه را در تعیین محتوا و سیاستهای فرهنگی یاری نماید.
  
 ٥. معاونت اداری و مالی:
 همانند هر مجموعه فعال و گسترده دیگر رسیدگی به امور اداری و مالی از حساسیت خاصی برخوردار است و نیازمند دقت زیادی می باشد تا در راستای پیشبرد اهداف مؤسسه خللی ایجاد نشود. لذا با تشکیل آن بتوان تمامی نیازهای اداری و مالی جاری به سهولت تأمین شود.
 
٦. واحد نمایشگاه و فروشگاه محصولات مؤسسه:
 از آنجائی که هر مجموعه تولید کننده محصولات فرهنگی جهت تسهیل خدمات فروش و ارائه محصولات فرهنگی برای مخاطبین خود محتاج به مجموعه ای خاص میباشد ، بنا براین واحدی در این راستا راه اندازی شده است تا بتواند راه های بهتری جهت عرضه محصولات به مشتریان شناسائی و ایجاد کند. شرکت در نمایشگاه های مختلف، شناسائی و تعیین راه کارهای مالی با مشتریان از جمله وظائف آن میباشد.
 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17633

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شش =

آخرین مطالب