شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

مواضع سياسى حضرت زهرا«س» در دفاع از ولايت

عنوان پایان نامه: مواضع سياسى حضرت زهرا«س» در دفاع از ولايت

محقق: سيدعبدالهادى رضوى

استاد راهنما: حجة الاسلام و المسلمين آقاى رمضان محمدى

استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمين آقاى محمّد مهدى باباپور

محل دفاع: جامعة المصطفی العالمیة

زمان دفاع: 1384

چکیده:       

نوشته حاضر داراى يك مقدمه و پنج فصل و خاتمه مى‏ باشد. در فصل اول طرح تحقيق كه مطالبى چون بيان مسأله، هدف، ضرورت و پيشينه تحقيق و سؤالات اصلى و فرعى و فرضيه تحقيق بيان گرديده است. و سپس بحث مفاهيم و كليات مورد توجه واقع ‏شده كه ابتدا واژه ‏هاى مورد نظر و به كار رفته در اين تحقيق، معنى و مقصود از آنان بيان شده است.

فصل دوم با عنوان گزيده ‏هاى از زندگى و فضايل حضرت زهرا(س) مى‏ باشد كه در آن به شرح زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام چون: ولادت، نام‏ ها و القاب و اوان خردسالى و ازدواج حضرت اشاره گرديده و با استناد به منابع حديثى و روايى معتبر شيعه و اهل سنت از فضايل و عظمت حضرت زهرا چون: عصمت، كرامت، محدّثه بودن حضرت، علم و دانش و عبادت حضرت سخن به ميان آمده و در ادامه جايگاه و منزلت حضرت صديقه فاطمه زهرا عليهاالسلام در پيشگاه رسول خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله و امام على عليه‏ السلام بيان گرديده است.

فصل سوم با عنوان: رحلت رسول خدا و اوضاع اجتماعى سياسى مدينه آغاز و با تشريح و بررسى فضاى سياسى مدينه در هنگام در گذشت رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و جناح‏ ها و گروه هاى موجود در آن و تلاش‏ هاى هريك براى دستيابى به خلافت و حكومت ادامه يافته و به تشكيل سقيفه و عدم مشروعيت آن اشاره گرديده و به موضعگيرى امام على عليه‏السلام پس از حادثه سقيفه، پرداخته شده است.

فصل چهارم كه بخش مهم اين نوشته است با عنوان: نمونه‏ هاى از مواضع سياسى عملى حضرت زهرا عليهاالسلام آغاز گرديده است، در اين فصل ابتدا سياسى بودن برخورد و اعتراضات حضرت زهرا عليهاالسلام مورد بحث و بررسى قرار گرفته و بدين مناسبت بحث فدك مطرح و مورد تحليل قرار گرفته است. با اثبات اينكه برخورد و اعتراضات حضرت زهرا عليهاالسلام بر عليه خليفه سياسى و در دفاع از امامت و ولايت بوده است به نمونه ‏هاى عينى دفاع آن حضرت از ولايت پرداخته‏ ايم كه در اين مورد چهار نمونه مهم از موضعگيرى آن حضرت را برشمرده‏ ايم كه عبارتند از: 1ـ سخنرانى حضرت در برابر خليفه در جمع مهاجرين و انصار. 2ـ رفتن به خانه‏ هاى انصار جهت گرفتن بيعت براى امام عليه ‏السلام 3ـ اعتراض حضرت زهرا عليه االسلام بر خليفه در قالب حزن و اندوه. 4ـ سخنرانى در جمع زنان مدينه.

فصل پنجم با عنوان: اصول و مبانى سياسى مستخرج از سيره سياسى حضرت زهرا عليهاالسلام آغاز گرديده كه پنج اصل مهم: 1ـ رابطه ديانت و سياست در سيره سياسى حضرت، 2ـ قاطعيت در مسير حاكميت حق ، 3ـ زمان‏شناسى حضرت زهرا(س)، 4ـ تلاش بر جداناپذيرى قرآن و اهلبيت. در زندگى سياسى آن حضرت، 5 –فرهنگ شهادت‏ طلبى مورد توجه واقع گرديده و به عنوان الگو بردارى از سيره سياسى آن حضرت معرفى شده است.

در خاتمه به جمع ‏بندى و نتيجه ‏گيرى از مطالب پرداخته شده است و اينكه:

حضرت زهرا عليهاالسلام نقش عمده در پاسدارى، حفظ و معرفى ولايت و امامت امام على عليه ‏السلام با استناد به قرآن و سنت رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏ آله داشته است.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

آخرین مطالب