شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

وي‍ژگي هاي امام علي(علیه السلام) در خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

عنوان پایان نامه: وي‍ژگي هاي امام علي(علیه السلام) در خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

محقق: طاهره مرشدی فهيم

استاد راهنما: سرکار خانم ياوران

محل دفاع: حوزه علمیه خواهران

زمان دفاع: 1390

 

چکیده:

بحث امامت و رهبری و شخصیت حضرت امیر المومنین(علیه السلام) در علوم مختلف انسانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اعتقادی قابل طرح و بررسی است و در این تحقیق با رویکرد اعتقادی ولایت حضرت علی(علیه السلام) با بیان سرور نان عالم تبیین گشته است.

در این نوشتار با هدف کاربردی و از روش تحقیق توصیفی بهره جسته شیوه جمع آوری مطالب متنی و کتاب خانه ای بوده که در دو فصل ارایه شده است.

امامت رکن رکین اسلام است و واضح است که بعد از ختم نبوت دین نیازمند مفسری است که دین کامل را تیبین کند و زمین هرگز از حجت الهی خالی نمی ماند و بر هر مومنی لازم است که امام خود را بشناسد و از او پیروی کند و پیش از آن باید این ضرورت را درک کرده باشد. ضروری است حضرت علی(علیه السلام) از دیدگاه کسی که اورا به خوبی شناخته و عارف به حق اوست، شناخته شود.

یکی از مباحث مهم که حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه به آن اشاره فرمودند، مساله امامت است. ایشان بعد از بیان وقایع پیش از اسلام و بعثت حضرت خاتم(صلوات الله علیه) از مقامات حضرت امیر(علیه السلام) سخن به میان می آورند و ویژگی های پیشوای راستین را با مصداق قرار دادن حضرت امیر(علیه السلام) بیان می کنند و ایشان را آن گونه که شایسته است به مردم معرفی می کنند.

چنانچه در کلام آن حضرت، امیرالمومنین(علیه السلام)، آن قدر در راه خدا تلاش می کرد که فرسوده می شد، محرم راز های پیامبر، سرور اولیاء الله، تلاش گری خستگی ناپذیرو همواره آماده خدمت به خلق و حق بود.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

آخرین مطالب