جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

بررسي آيات‌ نازله‌ در شأن‌ حضرت‌ زهرا(س) از ديدگاه‌ فريقين‌

عنوان پایان نامه: بررسي آيات‌ نازله‌ در شأن‌ حضرت‌ زهرا(س) از ديدگاه‌ فريقين‌

محقق: سيد زاهد علي‌ رضوي‌

استاد راهنما: دكترمحمدرضا جباري‌

محل دفاع: جامعة المصطفی العالمیه

زمان دفاع: سال1383

چکیده:

آیات نازله در شان اهل بیت علهیم السلام در قرآن کریم بسیار است به گونه ای که هم شیعیان و هم فرق غیر شیعی در آثار تفسیری خود توجه خاص به این آیات کرده اند . بخش زیادی از این آیات یا به طور خاص و یا در ضمن اهل بیت(ع) مربوط به حضرت زهرا علیها السلام است .بررسی دیدگاه فریقین در ارتباط با این آیات وجمع بندی و تطبیق این دیدگاه ها یکی از محورهای ضروری در پژوهش قرآنی مربوط به اهل بیت علیهم السلام است. در رساله حاضر تلاش بر آن است که در حد توان به این مهم پرداخته شود .

از آنجا که می توان در یک تقسیم بندی، آیات مربوط به حضرت فاطمه(ع) را به چهار گونه ملاحظه نمود، این رساله نیز در چهار فصل تنظیم شده است.

در برخی از آِیات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به عنوان شان نزول آیه مطرح است و در برخی از آیات هرچند مفهوم آیه منحصر به آن حصرت نیست اما روایات تفسیری فاطمه(سلام الله علیها) را به عنوان مصداق اتم و اکمل برای مفهوم آن آیه معرفی کرده اند در بخشی دیگر از آِیات، فاطمه(سلام الله علیها) نه به عنوان شان نزول ونه به عنوان مصداق اکمل، بلکه به مناستبی نام حضرت ضمن روایتی تفسیری در ذیل آیه آمده است و بالاخره در برخی آیات نام فاطمه(سلام الله علیها) در ضمن روایتی آمده که بیانگر تاویل، یعنی بطن آیه است. یعنی ظاهر آیه معنایی دارد اما در ورای این ظاهر با بهره گیری از روایت معنای دیگر ی نقل شده که منافی ظاهر نیز نیست.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17396

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

آخرین مطالب