شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

تجلی قرآن و سنت در گفتار حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)

عنوان پایان نامه: تجلی قرآن و سنت در گفتار حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)

 محقق: محسن سر شار

استاد راهنما: سید علی میر آفتاب

محل دفاع: دانشگاه شیراز

زمان دفاع: سال 1385

چکيده:

این پروژه به ریشه یابی سخنان حضرت فاطمه زهرا(س)، بعد از رحلت رسول خدا(ص)، در قرآن و سنت می پردازد. در قسمت مقدمه نگاهی گذرا به شناخت حضرت و مراحل زندگی ایشان داریم. در فصل اول، هجوم به بیت زهرا(س) و سخنان ایشان در برخورد مستقیم و غیر مستقیم با مهاجمان را، آورده و با آیات قرآن و سنت رسول خدا(ص) تطبیق می دهیم. فصل دوم به سرزمین فدک و مشخصات آن، اعطای فدک به فاطمه(س)، غضب فدک، مبارزات اولیه حضرت برای باز پس گیری آن، تصمیم به مبارزه نهایی، خطا به فدک در مسجد و بخشهای گوناگون آن و سرانجام فدک می پردازد. در این فصل حضرت آیا قرآن را به شکل دامنه داری، مستقیم و غیر مستقیم به کار می گیرد و امتی را که از کتاب خدا روی گردانده اند، مؤاخذه می کند و حکومتی را که مدعی تمسک به قرآن کریم است. با استدلالات قاطع به محاکمه می کشد. فصل سوم به بیماری حضرت و خطبه های کوتاهی که در بستر بیماری برای عیادت کنندگان، ایراد کردند، پرداخته و در آخر دعای نور را که به سلمان فارسی تعلیم دادند، آورده می شود. فصل چهارم به اشکهای زهرا(س) بعد از رحلت پدر و فلسفه این اشکها می پردازد و سپس اعتراض مردم به گریه های ایشان و حضور ایشان در بیت الاحزان و خواندن اشعاری در فراق پدر و شکوه از بی وفایی امت و انحراف آنان از مسیر قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و در آخر خراب کردن سایبان بیت الاحزان توسط حکومت نامشروع سقیفه. در فصل پنجم حالات و سخنان واپسین حضرت بیان می شود. وصایای ایشان به امام علی(ع) و اسماء بنت عمیس سپس بیان چگونگی شهادت حضرت و در آخر وصیت نامه مکتوبی که شامل بخشهای مختلف می باشد، آورده می شود. در قسمت نتیجه، اثرات مبارزات و سخنان حضرت فاطمه(س) تحلیل شده است و انطباق سخنان ایشان با قرآن و سنت نبوی به طور مطلق و از طریق شباهت به پیامبر و اثبات و حیانی بودن کلام پیامبر، آورده می شود و با اثبات نقش محوری حضرت در میان اهل بیت(علیهم السلام) و حیانی بودن کلام ایشان به کل اهل بیت عصمت(علیهم السلام) تسری و تعمیم داده می شود. و در آخر فاصله جهان امروز با شخصیت فاطمه(س) به چالش کشانده شده است.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 10 =

آخرین مطالب