شنبه 8 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024

آیینه اسلام

دکتر محمد ابراهیم آیتی بیرجندی درسال 1293 شمسی در گازار از توابع بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری علم روی آورد و در گازار، بیرجند و مشهد علوم قدیم را آموخت. ایشان در مشهد از محضر استادانی همچون ادیب نیشابوری، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی بهره برد و در طول دهه 1320 در بیرجند به وعظ و تدریس اشتغال داشت.

دکتر آیتی سپس راهی تهران شد و از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران در رشته فلسفه اسلامی درجه دکترا گرفت. پس از آن در همین دانشکده به تدریس روی آورد و سالیانی به این کار مشغول بود. او یکی از روحانیان آگاه به زمان خود و از جمله هم فکران حضرات آیات سید محمود طالقانی و استاد شهید مرتضی مطهری بود و در انتشار نشریه گفتار ماه، نقش موثری ایفا کرد. از این محقق برجسته آثار متعددی بر جای مانده که تالیف سرمایه سخن، گفتار عاشورا، تاریخ پیامبر اسلام، تصحیح تفسیر شریف لاهیجی، ترجمه افکار جاوید محمد(ص) و آیینه اسلام از آن گروه اند. دکتر محمد ابراهیم آیتی سرانجام در 17 مهر 1343 شمسی بر اثر سانحه اتومبیل در 50 سالگی درگذشت. 

 

منبع:علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص247.(با اندکی دخل و تصرف از سوی محمدسجاد شیرودی)

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 19 =

آخرین مطالب