شنبه 8 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024

استاد همکار گروه تاریخ، برگزیده کتاب فصل بهار

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب فصل اعلام شد. کتاب فصل بهار، «بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه» تألیف دکتر محمدرضا بارانی(استاد همکار گروه تاریخ اسلام جامعه المصطفی العالمیه) را به عنوان اثر برتر فصل در حوزه ی تاریخ برگزید و معرفی کرد و استاد همکار گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیه در مصاحبه با خبرگزاری ایبنا گفت: نگاه نوین تطبیقی به فرقه‌ های اسلامی قرن‌ های چهارم و پنجم سبب شد تا کتابم به‌ عنوان اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل شناخته شود.

دکتر محمدرضا بارانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد:‌ من در این کتاب از دیدگاهی تطبیقی تعاملات فکری و سیاسی و فرقه‌های دوره آل‌بویه را بررسی کرده‌ام که از این نظر تاکنون کتابی در این حوزه و در چنین سطحی نوشته نشده بود و تصور می‌کنم علت انتخاب تالیف من نیز به همین جهت بوده باشد.

وی ادامه داد: محور بحث در این کتاب شیعه امامیه و فرقه‌های مهم بغداد طی قرن‌های چهارم و پنجم هجری از جمله حنابله،‌ اشاعره و معتزله است که تاثیر و تاثرات فراوانی بر سیر فکری آن دوره بر جای نهادند.

دکتر بارانی با بیان این‌که در آن زمان بغداد به ‌عنوان پایتخت جهان‌وطنی و مرکز خلافت اسلامی برای مسلمانان محسوب می‌شد افزود:‌ قدرت­گيری آل‌بويه شيعی در بغداد و حضور فرقه‌هایی مانند اماميه، معتزله، حنابله و اشاعره سبب شد تا تحولات شتاب بیشتری یابند و در نتیجه می‌توان چنین قلمداد کرد که بغداد در این دوره زمانی شهر پیروان اندیشه‌های مذهبی و کلامی بوده است.

نویسنده کتاب «بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه با فرقه‌های حنابله،‌ اشاعره و معتزله در عصر آل‌بویه» در پایان اظهار کرد:‌ بررسي تحولات فكری اعتقادی و فكری سياسی اماميه در ارتباط با سه فرقه مهمی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردم، پژوهشی است که تاکنون از بعد تاثیرگذاری و تاثیرپذیری امامیه از این فرقه‌ها‌ سابقه نداشته است.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18906

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 11 =

آخرین مطالب