جمعه 14 اردیبهشت 1403 برابر با Friday, 3 May , 2024

معرفی کتاب نخستین اندیشه های شیعی، تعالیم امام باقر(ع)

امام باقر(ع) یکی از برجسته ترین دانشمندان عصر خود و در تاریخ ادوار نخستین اسلام بسیار پرنفوذ بود. کتاب حاضر، نخستین توصیف نظام مند از زندگی، کارها و تعلیمات این کوکب درخشان تاریخ اولیه اسلام است و برای علاقمندان به مطالعات مربوط به حقوق، تاریخ، الهیات اسلامی و نیز شیعیان امروزی بسیار سودمند است.

نویسنده این اثر، خانم دکتر ارزینا لالانی پژوهشگری است که درباره قرون نخستین اسلامی شیعی تحقیق می کند. او به تدریس آثار مربوط به حدیث در دانشگاه کمبریج اشتغال داشت و اکنون در مؤسسه مطالعات اسماعیلی، لندن، به تحقیق مشغول است. خانم لالانی از دانشگاه ادینبورگ درجه دکتری دریافت کرده است. متن انگلیسی این کتاب در آبان سال 1381 برنده جایزه کتاب ولایت سال جمهوری اسلامی ایران شد و خانم لالانی برای دریافت جایزه خود به ایران آمد و در مراسمی که به این مناسبت در شهر یزد برگزار شده بود، شرکت کرد.

معرفی حاضر، از محقق اسلام شناس معاصر، دکتر حامد الگار، به مناسبت انتشار ترجمه فارسی کتاب، در اختیار خوانندگان کتاب قرار می گیرد. دکتر فریدون بدره ای مترجم این اثر است. وی دارای دکترای زبانشناسی از دانشگاه تهران است. دکتر بدره ای پیش از این، کتاب تاریخ و عقاید اسماعیلیه تألیف دکتر فرهاد دفتری را به فارسی ترجمه کرده بود که در 1374ش برنده جایزه کتاب سال شد.

 

دانلود متن کامل مقاله(فرمت پی دی اف، 1 مگا بایت و 12 کیلوبایت)

 

منبع:  کتاب ماه دین دی و بهمن 1381 شماره 63 و 64

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17533

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =

آخرین مطالب