یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Sunday, 14 April , 2024

مروری بر کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن مجتبی(ع)

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن مجتبی علیه السلام به همت گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تدوین و با ترجمه حجت الاسلام علی مؤیدی از سوی نشر معروف منتشر شده است. برای آشنا شدن با شخصیت امام حسن علیه السلام و این که آن امام مظلوم در چه شرایطی قرار گرفته بود و یاران و دشمنانش با آن حضرت چگونه رفتار کردند، لازم است رفتار، سخنان و نامه های آن حضرت مطالعه شود، تا بتوان در همه ابعاد زندگی (اخلاق، عبادت، سیاست و …) از آن اسوه تقوا و کوه صبر و مقاومت، درس گرفت و در پناه آن نور همیشه تابان، راه پر خطر صراط مستقیم را پیمود.

از آنجا که کتابی که در بردارنده تمام سخنان آن حضرت و منابع آن ها باشد، در دسترس نبود، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام بر آن شد تا سخنان دومین امام معمصوم علیه السلام را گرد آوردی کند.

 

این کتاب دارای دو بخش است؛ سخنان امام حسن علیه السلام، به ترتیب تاریخی، که در سه فصل تنظیم شده است؛ فصل اول: سخنان امام حسن علیه السلام در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، فصل دوم: سخنان امام حسن علیه السلام در زمان امام علی علیه السلام و فصل سوم: سخنان امام حسن علیه السلام در زمان امامت.

 

سخنان امام حسن علیه السلام به ترتیب موضوعی که در چهار فصل قرار گرفته است؛ فصل اول: عقاید، فصل دوم: احکام، فصل سوم: اخلاق و فصل چهارم: ادعیه.

این مجموعه به دو زبان عربی و فارسی منتشر شده است. به این صورت که متن عربی احادیث در سمت راست و ترجمه فارسی آن در صفحه مقابل قرار گرفته است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانید:

قال الدولابی:

حدثنی إسحاق بن یونس، حدثنا محمد بن سلیمان، حدثنا حدیج بن معاویۀ عن أبی إسحاق، عن شقیق بن سلمۀ، عن الحسن بن علی علیهما السلام، قال: جاءت إمرأۀ إلی النبی صلی الله علیه و آله و معها إبناها، فسألته، فأعطاها ثلاث تمرات، فأعطت کل واحد منهما تمرۀ، فأکلاها، ثم نظرا ألی أمهما فشقت التمرۀ باثنتین فأعطت کل واحد منهما شق تمرۀ.

فقال رسول الله صلی الله علیه و آله: رحمها الله برحمتها إبنیها.

 

دولابی با سند خود نقل کرده است:

حسن بن علی علیهما السلام فرمود خانمی با دو فرزند خود، خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسید و چیزی خواست. پیامبر صلی الله علیه و آله به او سه دانه خرما داد، و او به هریک از فرزندان خود، یک خرما داد و خوردند. سپس فرزندان به مادر خود نگریستند و مادر، آن یک خرما را نیز دو نیم کرد، و به هر یک، نصف آن را داد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به سبب مهری که به فرزندان خود ورزید، خدا نیز به او مهر ورزید.»

 

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن علیه السلام به قلم گروه حدیث و پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام تدوین و با ترجمه حجت الاسلام و المسلمین علی مؤیدی در سال1386 با شمارگان 3000 نسخه در 623 صفحه با قیمت 4000 تومان از سوی نشر معروف منتشر شده است.

/پایان/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =

آخرین مطالب