شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

وضعیت علمی و فرهنگی تشیّع در دوران امام باقر(ع)

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، وضعیت علمی و فرهنگی تشیّع در دوران امام باقر(ع) توسط حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) بررسی می شود.

حجت الاسلام رزاقی موسوی در رابطه با معرفی این پروژه گفت: این پژوهش درصدد بررسی وضعیت شیعه در دوران امامت امام باقر(ع) در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی تشریح کرد: این دوران به دلیل تثبیت حاکمیت اموی و تلاش حاکمان آن برای نهادینه ساختن فرهنگ اموی و بازگشت به فرهنگ جاهلی و نیز ترویج افکار و اندیشه های جدید مانند ارجاء، جبرگرایی و دیگر علوم رایج که به دلیل توسعه جهان اسلام و آشنایی با فرهنگهای جدید و فرهنگ کشورهای فتح شده صورت گرفت، نقطه عطفی در جهان اسلام و شیعه به شمار می آید.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: بررسی جدال فرهنگی و سیاسی شیعیان و ارائه تصویر جامع از وضعیت آنان در این دوره، هدف اصلی این پژوهش به شمار می آید.

رزاقی موسوی در پاسخ به خبرنگار ایسکا در رابطه با مباحث اصلی پروژه خود گفت: در این پژوهش وضعیت علمی و فرهنگی شیعه در دوره امام باقر(ع)شامل: مهمترین اندیشه ها، عقاید و تحولات فکری و فرهنگی شیعه و مهندسی فرهنگی تشیع؛ وضعیت اجتماعی شیعیان شامل: گسترش تشیع، مناطق شیعه نشین، گونه شناسی فرقه های شیعی، فرقه های منحرف منصوب به شیعه و چالش های اصحاب؛ وضعیت سیاسی شیعیان در قالب اندیشه سیاسی شیعه، تقیه و تعامل با حکومت، عملکرد سیاسی شیعیان و جریان شناسی سیاسی؛ مناسبات در روابط شیعه در بعد داخلی(میان شیعیان، اموی و دیگرفرقه ها) و در بعد خارجی (با دیگر ادیان) و نهایتا وضعیت اقتصادی شیعیان در قالب خمس، کشاورزی، تجارت و دیگر راهبردهای اقتصادی شیعیان، مباحث اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در رابطه با میزان پیشرفت پروژه خود با بیان اینکه تدوین دو فصل آغازین پژوهش به پایان رسیده و کار نگارش فصل سوم در حال انجام است گفت: 70درصد مطالعات فصول دیگر انجام گرفته و امید است تا پایان شهریور فصل های باقیمانده تدوین و کار نگارش آن به پایان برسد.

رزاقی موسوی یادآور شد: روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که پس از مطالعه منابع لازم و گردآوری فیش ها و دسته بندی در فصل های مربوطه، به تحلیل و مستند سازی بر اساس گزاره های تاریخی پرداخته شده است.

انتهای پیام

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

آخرین مطالب