یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

بررسی نقش سلفی‌ها در سقوط بغداد

نشست علمی «نقش سلفی ها در سقوط بغداد و نقش خواجه نصیرالدین طوسی در گسترش اسلام» در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می شود. عبدالرضا عسکری مدیر گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر(ص) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اعلام این خبر گفت: این نشست با نظریه پردازی آیة الله نجم الدین طبسی از استادان گرانقدر حوزه علمیه قم برگزار می شود. وی با ارائه توضیحاتی در مورد علت برگزاری این نشست گفت: لازم است در ابتدا به این مسأله تاریخی اشاره کنم که: سقوط بغداد به دست مغولان در سال 656 به عنوان یک سرفصل مهم شناخته شده و اهمیت آن چندان است که بسیاری «تاریخ اسلام» را در معنای عمومی و رایج آن، تا این زمان، یعنی سال سقوط عباسیان می‌ دانند.

 

عسکری تصریح کرد: شیعیان در ماجرای فتح بغداد، در مقابل تعداد زیاد اهل سنت، جمعیت قابل ملاحظه ‌ای نبودند و بیشتر ساکنان ایران و عراق در این دوره، سنی ‌مذهب بودند. عمده ارتش خوارزمشاهی و عباسی متشکل از اهل سنت بود. زمانی که مغولان آمدند، به دلیل فساد دستگاه اداری و نظامی عباسیان، و اصولا نبودن انسجام و عصبیت قوی در شرق اسلامی، مقاومت چندانی برابر مغولان صورت نگرفت و آنان توانستند بنیاد این دولت را براندازند.

 

مدیر گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر(ص) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: اهل سنت که خلافت را از دست داده بودند و از بابت سقوط این شهر به عنوان سمبل قدرت سیاسی خویش، ناراحت بودند، دنبال مقصّر می ‌گشتند. نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مقصّر، رقبای شیعه آنان بودند.

 

 

این پژوهشگر تاریح اسلام افزود: اما این مسأله در روزهای واقعه و سال های نزدیک به آن رویداد ثبت نشد، بلکه بعد از گذشتن چند دهه از سقوط بغداد، یکباره از منابع نگارش یافته توسط اهل سنت سر برآورد و در این وقت بود که شروع به انداختن تقصیر بر گردن شیعیان کردند و شاهد آنها خواجه نصیر طوسی و مؤیدالدین ابن علقمی بود. این درحالی بود که عالمان و سیاست بازان اهل سنت در دربار مغولان بودند و اساسا این قوم، مسلمان نبودند تا نسبت به این موضوع حساس باشند.

 

وی تأکید کرد: به هر حال، حضور خواجه سبب شد تا مخالفان به ویژه ابن تیمیه که تقریبا در بیشتر آثارش به نوعی با شیعه درگیر بوده، این اتهام را با آب و تاب زیادی نقل کنند. از این رو هر روزه حملات بی شماری به خواجه نصیرالدین طوسی در کتب، مقالات، سخنرانی ها و سایت های مختلف اهل سنت صورت می گیرد.

 

این محقق حوزوی دلیل اصلی برگزاری این نشست را دفاع از مکتب حقه شیعه دانست و گفت: پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصمیم گرفت نشست علمی با عنوان «نقش سلفی‏ها در سقوط بغداد و نقش خواجه نصیرالدین طوسی در گسترش اسلام» برگزار نماید.

 

این نشست علمی در روز پنج شنبه مورخه 4 مهرماه 1392 از ساعت 9 الی 11:30 صبح در سالن اجتماعات پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، واقع در قم بلوار نیایش جنب مصلای قدس برگزار می شود.

 

/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18880

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =

آخرین مطالب