جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

نشست علمی آسیب شناسی مهدویت

اداره فرهنگی، تربیتی و پژوهشی مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره ) با همکاری معاونت محترم پژوهش در روز سه شنبه 12 خرداد مطابق با 14 شعبان المعظم  همزمان با میلاد مسعود یگانه منجی عالم بشریت حضرت حجه ابن الحسن العسکری حضرت امام مهدی (عج) اقدام به برگزاری نشست علمی با موضوع آسیب شناسی مهدویت نمود. در این نشست با شکوه و فاخر حضور چشمگیر همکاران، اساتید، فضلا و طلاب از کشورهای مختلف در خور توجه بود.

نشست مذکور که در سالن شهید صدر(ره) برگزار شد، برنامه ها با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب محترم مدرسه آغاز و در ادامه، استادان ارجمند حضرات آقایان دکتر رفیعی ریاست محترم مدرسه تاریخ و ادیان و آیت الله نظری منفرد محقق و پژوهشگر در عرصه تاریخ سخنان مبسوطی پیرامون آسیب شناسی مهدویت بیان فرمودند .

ابتدا حجه الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی با تبریک به مناسبت میلاد امام عصر و یادآوری رحلت امام خمینی و شهدای پانزده خرداد، به پنج نکته از آسیب های مهم در عرصه مهدویت در عصر کنونی اشاره فرمودند که به طور خلاصه بدان اشاره می گردد:

1-   تطبیق های ناروا در علائم ظهور و این که هر اتفاق مهمی که در عالم رخ می دهد را به علائم ظهور نسبت داد. لذا باید از هر گونه تطبیق های ناروا برحذر بود.

2-   ادعای رویت امام زمان و دکان باز کردن افراد سودجو با استفاده از جهل و غفلت مردم.

3-   اعتقاد و التزام به توقیت  و این که در فلان سال یا فلان تاریخ با رخ دادن این اتفاقات باید منتظر ظهور آن حضرت بود.

4-   معرفی امام زمان علیه السلام به عنوان امام قهر و خشونت و این که ظهور آن حضرت همراه قهر و غلبه و خونریزی همراه است.

5-   القاء شبهات در ذهن مردم و اینکه امام زمانی که ظاهر نباشد و در میان اجتماع بشری حضور پیدا نکند( العیاذ بالله) بدرد مردم نمی خورد.

ایشان در  قسمت پایانی سخنانشان به مقایسه امام صادق علیه السلام به عنوان امامی که در میان مردم عصر خود حاضر و ناظر بودند و به رتق و فتق امور مردم به صورت حضوری و مستقیم می پرداختند و این که امام صادق رابطه فیض الهی  و برکت عالم هستی بودن و شیعیان به حضرتش متوسل می شدند  مدعی شدند که همان امور را هم امام زمان علیه السلام طابق النعل بالنعل  بر عهده دارند؛ به وظایف شیعیان نسبت به امام شان در عصر غیبت امام اشاره فرمودند.

پس از سخنان دکتر رفیعی جناب حجه الاسلام محمدپور دقایقی به مناسبت میلاد امام زمان علیه السلام اشعاری را در وصف آن حضرت سرودند.

در بخش بعدی این نشست حضرت آیت الله نظری منفرد با ذکر حدیثی از امام علی علیه السلام نگرانی آن حضرت را از گمراهی گروهی در آخرالزمان و در عصر غیبت  بیان فرمودند و در ادامه با بررسی تاریخی وجود مدعیان دروغین الوهیت و نبوت  از آغاز تبلور اسلام و شروع به کار  پیامبراسلام، به تاریخچه و علل و اسباب ایجاد این ادعای دروغین از سوی مغرضان و دشمنان پرداختند و در پایان پس از تقسیم بندی آسیب ها به به دو بخش آسیب های کنونی و آسیب هایی که در آینده ممکن است این جایگاه مقدس را تهدید نماید به لزوم احصاء آین آسیب ها و تهدیدها و چگونگی و شیوه برخورد با این آسیب ها از بُعد فرهنگی و تنویر افکار عمومی مردم تاکید فرمودند.

ایشان با یاد آوری تسلیت امام کاظم (ع) به تبیین اهداف این نشست اشاره و در ادامه پس از معرفی شخصیت امام هفتم از زبان دشمن اهل بیت ( اشاره به سخن هارون الرشید به پسرش مامون به این تعبیر  که: هذا وارث علم النبیین، هذا موسی ابن جعفر و ان اردت العلم الصحیح فانّ هذا …  هذالورقه من تلک الشجره…  هو امام القلوب و انا امام الجسوم … و تعابیری از این قبیل) به تبیین شخصیت فرهنگی و تربیتی امام علیه السلام پرداختند

در بخش پایانی این نشست مسابقه حضوری که از سخنان دکتر رفیعی طرح و در اختیار طلاب قرار داده شد بود انجام شد  و از میان تعداد 120 نفر از طلاب شرکت کننده در مسابقه که از کشورهای پاکستان، هندوستان، ایران، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، هاند، عراق… حضور داشتند؛ به پنج نفر از کسانی به سوالات پاسخ صحیح داده بودند به قید قرعه جوایز نقدی اعطا شد. لازم به ذکر است که به همه افراد شرکتت کننده دو جلد کتاب به رسم یاد بود اهدا شد.

والسلام علی من اتبع الهدی

مدرسه عالی تاریخ و ادیان

اداره فرهنگی، تربیتی و پژوهشی

/پایان/

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21782

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =

آخرین مطالب