دوشنبه 6 فروردین 1403 برابر با Monday, 25 March , 2024

دکتر مطهری: در مورد امام موسی کاظم(ع) کار علمی زیادی نداریم

دکتر حمید مطهری

دکتر حمید مطهری

حجت الاسلام و المسلمین "حميدرضا مطهري" مسئول برگزاري همايش امام موسي كاظم(ع) در نشست خبری همايش «سيره و زمانه امام موسي كاظم(ع)» که هفته گذشته با حضور اصحاب رسانه، در پژوهشكده سازمان حج و زيارت استان قم برگزار شد، گفت: در انجمن تاريخ پژوهان بحثي در مورد برگزاري همايشي درباره سيره و زمانه امام موسي كاظم(ع) مطرح شد.
وي موجوديت قم و حوزه علميه قم را مرهون وجود حضرت معصومه(س) بيان كرد و افزود: نياز علمي جامعه در مورد ائمه اطهار(ع) و مخصوصا امام موسي كاظم(ع) و سيره ايشان، كه كار علمي چنداني در این مورد صورت نگرفته، انگیزه ما برای برگزاری این همایش است، اين در حالي است كه دو قطب بزرگ مذهبي ايران از فرزندان ايشان است.

مسول انجمن تاريخ پژوهان حوزه عنوان كرد: در انجمن تاريخ پژوهان تصويب شد كه در بهار 92 همايشي با عنوان«سيره و زمانه امام موسي كاظم» برگزار شود و محورها و هيئت علمي همايش مشخص شده بود كه متوجه برگزاري اين همايش در كشور عراق شديم و اين مسله باعث ترديد ما در برگزاري اين همايش گرديد.

وی در ادامه گفت: با تعاملي كه با دوستان ايراني مقيم عراق برقرار کردیم، مقرر شد از سوي پژوهشكده حج و زيارت امكاني فراهم شود كه از ظرفيت هاي موجود در ساير مراكز علمي علي الخصوص سازمان حج و زيارت استفاده شود.

مطهري بيان كرد: درباره امام موسي كاظم(ع) كارهاي انجام شده پاسخگوي نياز علمي جامعه امروز نيست و در این موضوع باید بیشتر کار شود.

وي گفت: نگاه كلي به زندگي، عصر، انديشه و رفتار سياسي امام موسي كاظم(ع)، امام كاظم(ع) و جريان هاي فكري، ميراث علمي امام موسي كاظم(ع)، امام موسي كاظم(ع)از منظر ديگران، سيماي امام كاظم(ع) در ادبيات جهان معاصر و اسلام، كتاب شناسي امام موسي كاظم(ع) و حرم امام كاظم(ع) در بستر تاريخ از موضوعات فراخوان مقاله برای این همایش می باشد.

مطهری مقاله هاي اين همايش را به دو گروه تقسیم بندی کرد و گفت: اولین گروه مقالات، موضوعات توصیه شده به اساتيد و صاحب نظران است و گروه دوم،  مقاله هاي ارسالي و پذيرفته شده برای هيئت علمي همايش از طرف شرکت کننده گان است.

در ادامه این نشست "محمدمهدي فقيه بحرالعلوم" مديرگروه تاريخ و سيره پژوهشكده حج و زيارت در خصوص ظرفيت هاي برگزاري اين همايش گفت: بعد از پيشنهاد انجمن تاريخ پژوهان حوزه در مورد برگزاری اين همايش، با "حجت الاسلام و المسلمین قاضي عسكر" نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، هماهنگي انجام شد و ايشان، از اين لحاظ كه سازمان حج و زيارت كه وظیفه خدمت گزاری به زوار عتبات را برعهده دارد و بايد نسبت به تغذيه علمي روحانيون كاروان و زوار اقدام كند، از اين طرح استقبال كرد.

وی در پایان گفت: روزانه سی هزار نفر به عتبات مشرف مي شوند و ما هنوز براي هزار جايگاه مذهبي كه در عراق وجود دارد هنوز برنامه ای نداریم.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17754

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

آخرین مطالب