جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

نشست علمی «بررسی صحت مناسبت های هفتم صفر» برگزار شد

نشست علمی "بررسی صحت مناسبت های هفتم صفر"با حضور و بحث حجج اسلام مقدسی و یوسفی غروی پیرامون موضوع نشست برگزار شد. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام یدالله مقدسی، پژوهشگر تاریخ اسلام در جلسه ای که امروز (20 آذر) با عنوان "بررسی صحت مناسبت های هفتم صفر" برگزار شد به بیان نظر خود پیرامون مناسبت های این ماه پرداخت.

 

وی در خصوص شهادت امام مجتبی (ع) و بررسی اسناد مرتبط با این موضوع گفت: در خصوص عزاداری برای ائمه اطهار (ع) باید گفت که این سوگواری در هر روزی که برگزار شود، دارای فضیلت است اما در بحث تاریخ و بررسی روز شهادت ها با منابع مواجه هستیم.

 

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به تحقیقات خود در خصوص مناسبت های واقع در ماه صفر و مخصوصا مناسبت هفتمین روز و روزهای آخر این ماه خاطرنشان کرد: در خصوص واقعه روز 28 صفر تنها مرحوم مفید در مصائب الشیعه الکرام صریحا به این روز اشاره کرده و در دیگر منابع بجای نام بردن از بیست و هشتمین روز این ماه از آن با عنوان آخر صفر قید می شود.

 

 

وی در ادامه با اشاره به صحت و سقم تولد امام کاظم (ع) در هفتم صفر تصریح کرد: این احتمال که ایشان در ابواء (ابواء نام روستایی است میان راه مکه و مدینه) و در پایان صفر چشم به جهان گشودند، محتمل می باشد و نه در ابتدای این ماه.

 

 

حجت الاسلام مقدسی با بیان چند دلیل برای ماندگاری همسر امام صادق (ع) که در آستانه وضع حمل بود در ابواء افزود: چون امام صادق در این مکان دارای زمین و باغ بود، احتمال می رود که همسر ایشان در ابواء ماندگار شده و اصلا به مکه عزیمت نکرده و امام کاظم (ع) در واپسین روزهای ماه صفر در این مکان چشم به جهان گشوده باشد، دور از ذهن نیست.

 

 

پایان پیام/

 

منبع: خبرگزاری شبستان.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19294

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =

آخرین مطالب