شنبه 8 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024

یوسفی غروی: میلاد امام کاظم(ع) پیش از آغاز ماه صفر می باشد

حجت الاسلام یوسفی غروی گفت: موضوع میلاد امام کاظم (ع) در هفت صفر با هدف دهن کجی به عزاداری ها در زمان محمد رضا پهلوی مطرح شد. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی، پژوهشگر تاریخ اسلام در نشست علمی “بررسی صحت مناسبت های هفتم صفر” که امروز (20 آذر) توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد به روند تاریخی ثبت میلاد و شهادت معصومین (ع) در کشور اشاره کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به پرداخت کم رنگ صدا و سیما به موضوع تولد امام کاظم (ع) در هفتم صفر خاطرنشان کرد: امسال در کنار این جریان شاهد بودیم که در قم به موضوع شهادت امام مجتبی (ع) پررنگ تر پرداخته شد و دسته های عزاداری جهت گرامیداشت این روز حرکت کردند.

 

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: از زمانی که دولت رسمی شیعه صفوی در ایران برپا شد، تصمیم بر این شد که تاریخ ولادت ها و شهادت ها در تقویم کشور لحاظ شود.

 

 

وی ادامه داد: در آن زمان بنا بود تنها تاریخ موالید و شهادت شش یا هفت تن از معصومین در تقویم کشور لحاظ شود، مناسبت هایی مثل نیمه شعبان، میلاد یا شهادت پیامبر اسلام، حضرت زهرا (س) و امام رضا (ع) از این جمله بودند که البته بعدها و مخصوصا بعد از انقلاب تمام ولادت ها و شهادت ها لحاظ شد.

 

 

حجت الاسلام غروی گفت: در آن زمان طی توافق دولت با علما و مراجع تصمیم بر آن شد که از ابتدای محرم تا انتهای صفر علائم عزا و سیاه پوشی در همه جا و مساجد رعایت شود و در این دو ماه هیچ ولادتی (ولادت معصومین ) نگیرند.

 

 

وی با اشاره به رعایت این روند در ماه شعبان ادامه داد: از آن طرف هم قرار شد تا در ماه شعبان تولد لحاظ شده هیچ عزایی (برای شهادت معصومین) گرفته نشود.

 

 

این استاد حوزه در خصوص مراسم های ویژه آخرین شب از ماه صفر گفت: درگذشته و همچنین در حال حاضر در کشورهای عربی در این شب سیاه ها از مساجد و محافل کنده شده و به مناسبت پایان یافتن این ماه جشن گرفته شده و حتی پارچه های رنگین جایگزین می شده که البته امروز ما در کشور از این موضوع در کشور غفلت کرده ایم.

 

 

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در این روند از زمان صفویه تا کنون خاطرنشان کرد: در ادامه و با فاصله گرفتن دولت ها از مراجع و مخصوصا در دوران پهلوی با هدف ایجاد تفرقه در بین علما موضوع ولادت امام کاظم (ع) از قوطی عطاری های قریم بیرون کشیده شد.

 

 

وی افزود: در حالی که طرح این موضوع در تاریخ هفتم صفر به نوعی این روز را در مقابل شهادت حضرت زید مطرح می کند و باید این موضوع را در دولت های انقلابی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفتند، رعایت کنیم.

 

 

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: تا قبل از سال 42 هیچ اثری از اشاره به تولد امام کاظم (ع) در هفتم صفر نشده و این مسائل از زمان محمد رضا پهلوی به بعد با تکیه بر بعد سیاسی و همراه با هدفی خاص که همان دهن کجی به اقامه عزا در ماه های محرم و صفر است، مطرح شد.

 

 

وی در ادامه با اشاره به سنت پیامبر در خصوص ترک سریع مکه بعد از انجام اعمال حج گفت: امام صادق نیز پس از ترک مکه به سمت ابواء حرکت می کند که آن زمان فصله بین این دو مکان در 10 روز طی می شده، همچنانکه امام حسین (ع) نیز قبل از قیام عاشورا این مصافت را هفت روزه طی کردند.

 

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: با توجه به فاصله موجود بین این دو مکان و اظهار منابع به تولد امام کاظم (ع) در ابواء می توان گفت که میلاد این امام همام در حوالی تاریخ 25 ذی الحجه در ابواء صورت گرفته و نه در هفتمین روز صفر.

 

 

پایان پیام/

 

منبع: خبرگزاری شبستان

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =

آخرین مطالب