جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

چکیده مقالات دومین همایش بین المللی فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان

دومین «همایش فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان» به مدت دو روز، چهارشنبه و پنجشنبه (هفتم و هشتم اسفندماه) به همت انجمن ایرانی تاریخ وبا استقبال گسترده استادان و علاقه مندان تاریخ برگزار شد.

این همایش دو روزه شامل افتتاحیه، چهار نشست تخصصی، اختتامیه و بزرگداشت دکتر وهاب ولی، از اساتید پیشکسوت رشته تاریخ بود.

 

 

دکتر الله یار خلعتبری، عضو هیات موسسان انجمن ایرانی تاریخ، دکتر داریوش رحمانیان، رییس هیات مدیره این انجمن و دکتر مریم معزی، استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانان بخش افتتاحیه همایش بودند.

 

اولین نشست این همایش «نشست تاریخ فرهنگی» نام داشت؛ دکتر علی بیگدلی در موضوع «تعامل فلسفه و علم در دوره سلجوقی» سخنرانی خود را ارائه نمودند، همچنین دکتر حسین صدیقیان مقاله خود با عنوان «سفال زرین فام ایرانی و مراکز تولیدی آن طی قرون6 تا 8 ه.ق» و دکتر دیوید دوران گدی، مقاله «سه مطلب درباره جنبش اسماعیلی اصفهان» را قرائت نمودند.

 

«تاریخ اجتماعی» عنوان نشست دوم همایش بین المللی فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان بود که با سخنرانی دکتر محمدحسن الهی زاده با موضوع «کارکرد علم انساب در تبیین حیات اجتماعی طالبیان عهد سلجوقی»، دکتر محسن رحمتی با موضوع «شیعیان و غلبه سلجوقیان بغداد»، دکتر مریم کمالی با موضوع «بررسی تطبیقی معماری بناهای اجتماعی ایران و چین در عهد سلجوقی»،  دکتر شیمویاما با موضوع «دیانت و سیاست در ایدئولوژی خواجه نظام الملک: تضاد فرهنگی و هویتی با ایدئولوژی خلافت عباسی» و صابره آزاده با موضوع «شحنه در شهرهای دوره سلجوقی (الگوی اداری برقراری و حفظ نظم و امنیت)» به ارائه مقالات خود پرداختند.

 

بنا به اهمیت «تاریخ فرهنگی»، نشست سوم همایش نیز به این موضوع اختصاص یافت؛ مقالات ارائه شده در این بخش عبارت بودند از «هزار سال حضور سلجوقیان در کرمان» که توسط دکتر حسن باستانی قرائت شد، همچنین وی به ارائه گزارشی از مقاله «پادشاهی و سلطنت در فرهنگ اندرزنامه نویسان دوره سلجوقی» نوشته دکتر نیره دلیر پرداخت. همچنین مقاله «بررسی انتقادی بازنمایی تحولات عصر سلجوقیان در گفتمان انحطاط شناسی تمدن اسلامی- ایرانی با تکیه بر دیدگاه های دکتر سیدجواد طباطبایی» توسط دکتر زهیر صیامیان و مقاله «نقش و جایگاه امیران نظامی در طبقه بندی اجتماعی عصر سلجوقی» و مقاله «در جستجوی موسیقی سلجوقی» توسط دکتر بابک خضرائی قرائت شد.

 

اولین نشست روز دوم همایش بین المللی فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان به موضوع «تاریخ اقتصادی» اختصاص یافت. در این نشست دکتر علی اکبر جعفری به ارئه مقاله «کارگزاران اصفهانی و نقش آن ها در توسعه فرهنگی و اقتصادی عصر سلجوقی»، دکتر ناصر صدقی به ارائه مقاله «منصب حاجب در دوره سلجوقی»، دکتر مجتبی خلیفه به ارائه مقاله «ویژگی های نظام ضرب سکه در دوره سلجوقیان»، دکتر اسماعیل حسن زاده به ارائه مقاله «تحلیل وضعیت اقتصادی دوره سلجوقی با تکیه بر سکه» و دکتر امامعلی شعبانی به ارائه مقاله «آسیب های نظام اقتصادی از منظر خواجه نظام الملک: با تأکید بر سیاست نامه» پرداختند.

پایان هریک از نشست های علمی به طرح پرسش از سوی شرکت کنندگان و پاسخ توسط سخنرانان پیرامون مباحث مطرح شده اختصاص یافت.

 

در بخش اختتامیه همایش که ساعت 10:45 روز دوم آغاز شد، از مقام علمی دکتر وهاب ولی به عنوان یکی از پیشکسوتان صاحب نظر در حوزه مطالعات سلجوقیان تجلیل به عمل آمد.

 

سخنرانان این بخش دکتر الله یار خلعتبری، دکتر محمدتقی امامی خویی، دکتر توفیق سبحانی بودند که به بیان سخنانی درخصوص جایگاه علمی دکتر ولی، آثار و خدمات ایشان پرداختند. همچنین دکتر وهاب ولی از دیگر سخنرانان این بخش بودند.

 

اختتامیه دومین همایش سلجوقیان با اهدای لوح تقدیر و تقدیم هدایایی از سوی انجمن ایرانی تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشکده تاریخ اسلام، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و موزه آثار فرهنگی و نسخ خطی دکتر محمدصادق محفوظی به دکتر ولی کار خود خاتمه داد.

 

شایان ذکر است چکیده مقالات دومین همایش فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و در پایان به حاضران در همایش گواهی حضور اعطا شد.

 

برای دریافت فایل چکیده مقالات اینجا را کلیک کنید.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19779

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

آخرین مطالب