چهارشنبه 29 فروردین 1403 برابر با Wednesday, 17 April , 2024

امام جواد عليه السلام در اينترنت

 

درباره شخصيت پر بركت امام جواد عليه السلام تنها چند سايت با ارتباط مستقيم با حضرت جواد (ع) طراحي شده است و بقيه سايت ها و وبگاه ها در بستري عمومي به موضوعات مربوط به امام جواد عليه السلام پرداخته اند. در اين نوشتار  به بعضي از مهم ترين آنها اشاره مي شود:

1-شبكه اطلاع رساني امام جواد عليه السلام
http://www.imamjawad.net
عنوان اين سايت شبكه اطلاع رساني امام جواد عليه السلام است. از اين جهت كه اين سايت از معدود سايت هاي اختصاصي در اين باره است داراي اهميت است. اين پايگاه علاوه بر جمع آوري ها و مدخل هاي نسبتا خوبي كه در مورد امام جواد (ع)‌ ارائه داده، فهرستي نيز از صد و چهل مقاله و هم چنين بيست كتاب منتشرشده درباره امام جواد (ع) به دست مي دهد.  ماهيت پشتيبان اين وبسايت نامشخص است.
2-پايگاه اطلاع رساني امام جواد عليه السلام
http://www.imamjavad.net
اين پايگاه نيز به طور اختصاصي به اين موضوع پرداخته است. اين وبسايت از اين جهت كه به جز موضوع امام جواد  (ع) تقريبا به هيچ موضوع ديگري توجه نكرده داراي اهميت است و مراجعه كننده عمومي به اين سايت احتمالا خود را از پايگاه هاي ديگر بي نياز خواهد ديد.
3-سايت آستانه مقدسه كاظميين
http://www.aljawadain.org/
سايت آستان قدس كاظمين از ديگر سايت هاي اختصاصي در مورد امام جواد عليه السلام است. ظاهرا اين سايت متعلق به حرم كاظمين عليهماالسلام است. اين سايت به چندين زبان زنده دنيا ترجمه شده و امكانات جالبي دارد؛ ازجمله پانوراما كه برنامه اي است كه از طريق آن شما مي توانيد وارد شهر كاظمين شويد و در يك جو روحاني در كنار موسي بن جعفر (ع) و امام جواد (ع) زندگي كنيد و از تمام زوايا حرم مطهر را زيارت كنيد. امكان ديگر اين سايت، پخش زنده حرم مطهر از چند زاويه است. هم چنين شما مي توانيد در صورتي كه توانايي رفتن به كاظمين را نداريد يكي از خادمان حرم را از طر ف خود يا ديگران نائب الزياره بگيريد.
4-چهل داستان و چهل حديث از امام جواد عليه السلام در سايت غدير
http://www.ghadeer.org/hadis/40dh-javad/fehrest.htm
5-ويژه نامه سايت تبيان
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=19048      

سايت تبيان با مطلبي تحت عنوان ادامه راه پدر،‌ بخشي از زندگاني امام جواد (ع) را به تصوير كشيده است. هم چنين در پايان به چند مقاله مرتبط لينك داده است.
6-سايت حوزه
http://www.hawzah.net/FA/subjects.html?SubjectID=4924
همانطور كه سايت حوزه نيز قسمتي از سايت خود را به بخش هايي از زندگي و شخصيت امام جواد (ع) اختصاص داده است.
7-دانشنامه آزاد ويكي پديا
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%AA%D9%82%DB%8C 
در اين ميان بعضي از سايت ها با رويكرد علمي تري به اين مبحث پرداخته اند. دانشنامه آزاد ويكي پديا به عنوان يك كار علمي آنلاين مدخلي تحت عنوان «محمد تقي» براي امام جواد (ع) باز كرده است. اين مدخل به زندگي نامه،‌ اصحاب،‌ مناظرات،‌ مرگ مامون و در نهايت وفات امام (ع) پرداخته است.
8-سايت المعصومون الاربعه عشر
http://www.14-masom.com/
9-سايت مركز نشر اعتقادات
http://www.eteghadat.com/forum/topic-t3594.html
10-دانلود نوحه و روضه امام جواد عليه السلام
http://www.aviny.com/Voice/marsieh/emam_javad/emam_javad.aspx
در هر حال با مراجعه به انيترنت و جستجوي واژه امام جواد يا امام محمد تقي با پايگاه هاي فراواني روبرو خواهيد شد كه هر كدام به نوعي در اين مورد كار كرده اند. با اين وجود در بخش سايت هاي با رويكرد پژوهشي به نظر مي رسد كه اكثر قريب به اتفاق اين كارها و تلاش ها به طور موازي در حال انجام است. بنابراين جاي خالي يك سايت كاملا پژوهشي و علمي در مورد حضرت جواد (ع)به طور فزاينده اي احساس مي شود.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14951

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

آخرین مطالب